Wortelpuree

Foto Cathy Van de Moortele

"Hoeveel gerechten ik per dag maak?", vroegen de collega's tijdens een after work drink. Mijn man en ik eten totaal verschillend. Dat betekent dus meest een gerecht voor hem en iets totaal anders voor mij. Ik eet ook liefst 2x per dag warm, dat is al een 3e maaltijd. Niet omdat het moet, maar omdat ik het graag doe.
Deze middag wortelpuree met frikandon. Voor de hubs. Ik ga voor een Mediterraans eenpansgerecht met orzo. Gek? Allicht wel. Hoe doen jullie dat?

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr kruimige aardappelen, geschild
  • 200 gr wortelen, geschraapt
  • 1 kleine ui, gepeld en gesnipperd
  • zout
  • enkele takjes jonge thijm + extra
  • 1 laurierblad
  • melk
  • boerenboter
  • peper van de molen
  • nootmuskaat

Hoe gaan we te werk:

  • Was de aardappelen en snij ze in gelijke stukken.
  • Doe de aardappelen in een kookpot en vul aan met koud water, tot ze net onder staan.
  • Kruid met zout.
  • Kook de aardappelen tot ze heel zacht zijn.
  • Ondertussen snij je de wortelen in gelijke stukken.
  • Doe de wortelen in een kookpot en doe er de gesnipperde ui, zout, enkele takjes jonge thijm en een laurierblad bij. Vul aan met koud water, tot ze net onder staan.
  • Kook de worteltjes tot ze heel zacht zijn.
  • Giet de aardappelen af en laat ze nog even uitdampen en drogen op het vuur.
  • Giet de wortelen af. Gooi het laurierblad en de takjes thijm weg. Cutter de wortelen met de uien glad. 
  • Voeg een klontje boter toe aan de worteltjes tijdens het cutteren.
  • Kruid de wortelen met peper en zout.
  • Duw de warme aardappelen door een pureeknijper of een passe-vite zodat ze heel glad zijn.
  • Meng de aardappelpuree met de wortelpuree.
  • Verwarm wat melk op het fornuis en giet die bij de puree tot je de consistentie hebt die jij goed vindt.
  • Kruid met peper, zout en vers geraspte nootmuskaat.
  • Ris de blaadjes van enkele takjes thijm en meng die door de puree.

TIP:

Cruciaal voor een smeuïge puree: kruimige aardappelen (geen vastkokende) en warme melk.

Reacties