Basilicum mayonaise

Foto Cathy Van de Moortele

De basilicum doet het keigoed dit jaar, in de kruidenbak op het terras. Ik kan er veel plukken en hij blijft maar groeien. Daar zal dat mooie wel voor iets tussen zitten. Ik heb al basilicum pesto gemaakt, uiteraard, maar vandaag dacht ik: waarom eens geen basilicum mayonaise? Precies! Dan doen we dat ook gewoon.
Ik hou niet van mayonaise op basis van olijfolie. Ik gebruik liever een iets neutralere olie zoals zonnebloemolie of koolzaadolie.
Een krachtige staafmixer is toch wel een must vind ik, om de mayonaise goed te doen lukken. Ik gebruik hier dan ook mijn Bamix staafmixer voor.

Wat hebben we nodig:

  • 15 grote basilicum blaadjes, gewassen en gedroogd
  • snuif fleur de sel
  • 1 ei
  • 1 koffielepel mosterd
  • sap van 1/2 citroen
  • 115 ml zonnebloemolie
  • peper van de molen
  • extra basilicum blaadjes, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Neem een hoge, glazen beker en zorg dat hij brandschoon is.
  • Doe de basilicum blaadjes in de beker en strooi er het zout over.
  • Voeg het ei, de mosterd en het citroensap toe.
  • Zet de beker op een vochtige doek, zodat hij mooi blijft staan tijdens het mixen.
  • Zet de staafmixer in de beker en mix alles glad.
  • Voeg de olie geleidelijk aan toe en blijf mixen op hoge snelheid.
  • Breng de voet  van de mixer geleidelijk aan naar boven toe maar zorg dat hij niet boven de mayonaise uit komt.
  • Kruid met peper.
  • Meng de extra basilicum blaadjes onder de mayonaise.
  • Laat de mayonais opstijven in de koelkast.

TIP:

De mayonaise krijgt een mooie lichtgroene kleur en heeft een frisse smaak.


Reacties