Balletjes in bruine biersaus

Foto Cathy Van de Moortele

Vergelijk het een beetje met onze Vlaamse stoverij, maar dan met balletjes. In mijn vriezer heb ik altijd een hele lading kalfsfond, gemaakt door mijn favoriete plaatselijke slager Walter en Hilde in Lembeke. Zeer smaakvol en mooi gelatineus, precies zoals ik het graag heb. Deze fond gebruik ik dan ook heel graag in donkere sauzen.  Ik heb gekozen voor gemengd gehakt van bij dezelfde slager, uiteraard.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • boerenboter
  • 1 klein sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 klein teentje knoflook, gepeld
  • 150 ml melk
  • 60 gr paneermeel
  • 500 gr gemengd gehakt (varken/rund)
  • 1 ei
  • 1 lepeltje mosterd
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat
  • 30 gr vetstof
  • 30 gr bloem
  • 400 ml donker bier
  • 130 gr gelatineuze kalfsfond
  • 1 eetlepel OXO runderextract

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie en boter warm worden in een pan.
  • Fruit het sjalotje glazig.
  • Rasp de knoflook bij de sjalot en laat die ook even mee fruiten.
  • Giet de melk bij de sjalotjes en warm die even op.
  • Doe het paneermeel in een kom en giet de warme melk met de sjalotjes bij het paneermeel.
  • Meng goed en laat het papje 10 min staan.
  • Doe het gehakt in een kom.
  • Breek het ei bij het gehakt en voeg ook de mosterd en het paneermeelpapje toe.
  • Kruid met peper, zout en vers geraspte nootmuskaat. 
  • Kneed alles goed door elkaar. 
  • Laat het gehakt 30 min opstijven in de koelkast.
  • Maak je handen lichtjes vochtig met wat koud water.
  • Rol 20 ballen van het gehakt.
  • Doe wat olijfolie in een grote pan en bak de balletjes rondom rond bruin. Ze hoeven in dit stadium nog niet te garen.
  • Haal de balletjes uit de pan.
  • Voeg de 30 gr vetstof toe aan de pan en laat ze warm worden.
  • Roer de bloem door de vetstof met een garde en laat de roux lichtbruin worden.
  • Voeg het bier geleidelijk aan toe en blijf goed kloppen, om klontertjes te voorkomen.
  • Voeg de kalfsfond en de OXO toe aan de saus en meng goed.
  • Leg de balletjes terug in de pan en laat ze nu verder garen in de saus.

TIP:

Je kan ook wat room toevoegen aan de saus, maar ik vind ze heerlijk zoals ze nu is.

Reacties