Spaghetti vongole

Foto Cathy Van de Moortele

Zo eenvoudig maar altijd lekker: spaghetti vongole. Als ik verse pasta maak, zorg ik altijd voor een extra portie. Ik weet dan meestal nog niet wat ik er mee ga maken, maar de inspiratie komt sowieso.
Mijn levering van Crisp werd aangevuld met vongole, omdat ik dat eigenlijk niet vaak genoeg koop. Superblij dus, dat ze deze schelpen aanbieden. Snel klaar en zo lekker!

Wat hebben we nodig:

  • spaghetti voor 1 persoon
  • zout
  • 500 gr venusschelpen
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 1 wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 stengel selder, schoongemaakt en in fijne brunoise gesneden
  • 50 ml witte wijn
  • peper van de molen
  • platte peterselie, gesnipperd
  • klontje boter
  • citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Was de schelpen en sorteer ze. Gooi kapotte schelpen weg.
  • Doe een scheut olijfolie in een zware pot en warm die op.
  • Fruit de sjalot glazig en voeg de knoflook toe. Fruit die even mee.
  • Voeg de wortel en selder toe en fruit ze mee. Laat de groentjes niet kleuren.
  • Blus met de witte wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Kook de spaghetti al dente.
  • Voeg de schelpen toe aan de pot met groenten en gaar ze op een hoog vuur, tot de schelpjes open staan.
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg de al dente pasta toe aan de schelpen en roer om met een tang.
  • Strooi de peterselie over de pasta en voeg het klontje boter toe.
  • Verfris het gerecht met citroensap.
  • Schep de pasta met de schelpen in een diepe kom.

TIP:

Voorzie een lege kom op tafel om de lege schelpen in te verzamelen.



Reacties