Spinnenkopjes

Foto Cathy Van de Moortele

Bij weinig mensen gekend, maar onze slager heeft ze standaard in de toonbank: spinnenkopjes van varken. De spinnenkop van rund is meer gekend (vaak onder de naam araignée), maar ook nog niet echt bij het grote publiek. Het vlees ziet er een beetje vreemd uit: een beetje vet, wat mini-peesjes maar vooral heel veel smaak. De spinnenkop situeert zich in de holte van het schaambeen van het varken. Vraag er zeker naar bij je slager.
Mijn Onyxcookware pan (dit is de keramiek versie) heb ik al een hele tijd in huis en ze wordt hier dagelijks gebruikt. Naast mijn zwaardere Le Creuset pannen, is dit mijn favoriete pan. Een goede antikleeflaag, licht van gewicht en heel veelzijdig. 

Wat hebben we nodig:

  • 500 gr spinnenkopjes van varken
  • peper van de molen
  • zout
  • bloem
  • olijfolie
  • klontje boter
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Dep het vlees droog met keukenpapier.
  • Kruid het vlees met peper en zout en bestuif het met wat bloem. Klop overtollige bloem weg.
  • Warm een pan goed op en laat er wat olijfolie warm in worden.
  • Leg de stukjes vlees in de pan. Zorg dat ze elkaar niet raken, zodat ze mooi kunnen krokant bakken.
  • (bak het vlees in twee keer als de pan niet groot genoeg is).
  • Draai het vlees om van zodra het mooi gekorst is.
  • Voeg een klontje boter toe voor de smaak en laat ook de andere kant mooi korsten.
  • Strooi de peterselie over het vlees en dien op.

TIP:

Dit vlees doet me een beetje denken aan sappige, ontboute kippendijen, maar dan van varkensvlees.

Reacties