Steak fajita

Foto Cathy Van de Moortele
We houden hier allemaal van de Mexicaanse keuken. Steak fajita is een gerecht waar ik altijd blij mee ben. Deze keer heb ik gekozen voor runderkraai (ook wel longhaas genoemd). Dit stukje vlees heeft een heel andere smaak dan een gewone steak. De slager houdt de kraai vaak voor zichzelf of voor restaurants, die dit stuk vlees weten te appreciëren. Ik was dan ook superblij, dat ik het in mijn eigen Proxy Delhaize in Lembeke kon bestellen. Het vlees was supermals en smaakvol en voor mij een ideale lunch.

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr kraai
  • 3 pijpajuintjes, schoongemaakt en in stukken gesneden
  • 2 tenen look, gepeld en gehakt
  • een handvol peterselie
  • 1 eetlepel fajita kruiden
  • een scheutje citroensap
  • 2 eetlepels olie
  • olie
  • 1 grote ui, gepeld en in repen gesneden
  • 1/4 groene paprika, in repen gesneden
  • 1/4 rode paprika, in repen gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de kraai in dunne plakken, tegen de draad in.
  • Doe de kraai in een diepvrieszak.
  • Meng de pijpajuintjes met de look, peterselie, fajita kruiden, citroensap en 2 eetlepels olie.
  • Giet deze marinade bij het vlees, sluit het zakje en "kneed" de marinade door het vlees. 
  • Laat het vlees 30 min marineren.
  • Verhit wat olie in een zware, gietijzeren pan.
  • Bak het gemarineerde vlees kort aan en draai het om. Bak de andere zijde kort aan.
  • Haal het vlees uit de pan en hou het warm.
  • Bak de uien met de paprika's in dezelfde pan tot ze wat zachter en mooi gekleurd zijn.
  • Voeg het vlees weer toe, schep om en dien op.
TIP:

Bak het vlees niet langer dan nodig. Hoe korter, hoe beter.


Reacties