Italiaanse tomatensaus

Foto Cathy Van de Moortele
Jullie denken vast: daar is ze weer met haar marinarasaus. Ik hou van marinarasaus en dan vooral van mijn zelfgemaakte versie. Je kunt ze in zoveel gerechten gebruiken en ze is bijzonder smaakvol.
Om toch eens een andere versie te serveren bij mijn ravioli, krijg je het recept van deze Italiaanse tomatensaus. Deze saus is eenvoudiger maar daarom niet minder lekker. Noem het maar een basissaus, een saus die ook iedereen kan maken en waar je niet een hele resem ingrediënten voor nodig hebt.

Wat hebben we nodig:
  • 250 gr tomatenblokjes met sap
  • snuifje suiker
  • 2 tenen look, gepeld 
  • snuifje zout
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 10 basilicumblaadjes, gescheurd
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de tomatenblokjes in een grote steelpan en voeg er de suiker, hele tenen look en wat zout aan toe.
  • Laat de tomaten 30 min pruttelen op een zacht vuurtje. 
  • Plet de tomatenblokjes met een pureestamper en laat ze nog 15 min verder pruttelen.
  • Gooi de look weg.
  • Werk af met de olie en de basilicum.
TIP:

Maak gerust grotere hoeveelheden van deze saus. Bij Ava koop ik een hele toren ronde potjes waar 400 gr inhoud in kan. Ideaal voor de diepvriezer en je kan ze steeds opnieuw gebruiken. Ik schrijf zelfs met alcoholstift de naam van de saus op de deksels en aan de hoeveelheid deksels in mijn voorraadkast, kan ik zien wanneer het tijd wordt om nog eens tomatensaus te maken.
Kies voor een goed merk tomatenblokjes, met veel smaak en zonder toevoegingen.
Je kan er ook voor kiezen om de saus te mixen. Ze zal dan iets lichter van kleur en romiger worden.
Is het tomatenseizoen? Kies dan voor 4 rijpe tomaten ipv tomatenblokjes uit blik. Ik neem liefst San Marzano tomaten voor saus, omdat die het minst pitjes en vocht bevatten.

Reacties