Kokosflan

Foto Cathy Van de Moortele
Het gebeurt wel eens dat ik op internet op zoek ga naar recepten. Correctie: ik ga dagelijks op zoek naar recepten op het wereldwijde web. Het maakt niet uit, uit welk land het recept afkomstig is. Als het maar lekker klinkt en ik zin krijg om het zelf ook te maken. Daar ik nooit klakkeloos een recept overneem, maar het uittest en er mijn eigen draai aan geef, deed ik niet anders met dit recept voor kokosflan. Waar het oorspronkelijk recept geen bodem had voor de flan, vond ik een zandbodem wel een goed idee. En dat was een goed idee!

Wat hebben we nodig:
  • 1 recept zanddeeg (150 gr patisseriebloem, 100 gr boter, 50 gr bloemsuiker, 1 eierdooier, snuifje zout)
  • 475 ml melk
  • 80 gr kokosrasp
  • 4 eieren
  • 1 koffielepel vanille essence
  • 70 gr patisseriebloem
  • 165 gr kristalsuiker
  • 120 gr boter, op kamertemperatuur
  • nootmuskaat, vers geraspt (facultatief)
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Maak het zanddeeg of rol je gekocht zanddeeg uit.
  • Vet een geribbelde taartvorm goed in en leg het deeg er in.
  • Maak de vulling: mix de melk met de kokos, eieren, vanille, bloem, suiker, boter. 
  • Zet de taartvorm met het deeg op je ovenrooster en giet de vulling er in. De vulling mag helemaal tot aan de rand komen.
  • Rasp wat nootmuskaat over de vulling als je dat lekker vindt.
  • Schuif de taart in de oven en laat ze mooi garen gedurende 45 min. Als de bovenkant te bruin wordt, dek de taart dan af met aluminiumfolie.
  • Laat de taart 10 min afkoelen. Leg er een taartrooster op en draai de taart om. De vorm kan moeiteloos verwijderd worden. Leg nu een groot bord omgekeerd op de taart en draai de taart weer om, zodat ze mooi gepresenteerd ligt op je bord zonder ze te breken.
TIP:

In dit recept heb ik Ellphi zanddeegmix gebruikt. Het deeg is snel klaar en perfect om uit te rollen. Ik gebruik hiervoor een silicone bakmat, daarop het deeg dat je in een platte schijf gevormd hebt en dan afgedekt met plastic folie. Rol het deeg op die manier uit, zodat er geen deeg aan je deegrol blijft plakken en je geen bloem nodig hebt. Die bloem verzwaart je deeg en zorgt voor een taai resultaat. Zanddeeg moet knapperig en vlokkerig zijn.
De kristalsuiker in de vulling, heb ik vervangen door eenzelfde hoeveelheid Ellphi suikervervanger. Meng de suikervervanger met de bloem en voeg dit mengsel toe aan de rest van de ingrediënten. Mix alles samen en je vulling is klaar.




Reacties