Tagliatelle met worst en champignons

Foto Cathy Van de Moortele

Heel eenvoudig, dit pastagerecht. Ik gebruik er mijn vertrouwde pastadeegrecept voor. Kies lekkere worsten, liefst van een slager die ze goed kruidt. De herfst is begonnen. Dat wil dus ook zeggen, dat ik weer gerechten ga maken met champignons. Voor deze pasta koos ik een mix van kastanjechampignons, shii-take, kleine oesterzwam en eryngii. Er staat nog veel platte peterselie in de kruidentuin en die is prima om wat kleur te brengen in de afwerking. 
Ik kocht 1.5 kg Parmezaanse kaas in grote blokken in Puglia. Gewoon maar kijken naar die kaas, maakt me al vrolijk. Ik probeer er zo spaarzaam mogelijk mee om te gaan...

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta, op basis van 100 gr ei, 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1 teen knoflook, gepeld en in fijne plakjes gesneden
  • een klein stukje chilipeper, ontpit en fijngesnipperd
  • 200 gr champignonmix, schoongemaakt
  • 200 gr worst, op kamertemperatuur
  • 100 ml witte wijn
  • peper van de molen
  • zout
  • Parmezaanse kaas
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de verse pasta volgens het recept.
  • Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Snij de rol deeg in 5 gelijke delen.
  • Rol 1 deel uit met de deegrol (stop de andere terug in het zakje) en haal het daarna door de pastamachine tem stand 6 (van 9 standen).
  • Bestuif het lasagnevel met semola en laat het even drogen.
  • Doe hetzelfde met de rest van het deeg.
  • Vouw de lasagnevellen 2x dubbel en snij er dan tagliatelle van met een scherp mes.
  • Zet alvast een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng dat aan de kook.
  • In een diepe hapjespan doe je een flinke bodem olijfolie met de knoflook en chili.
  • Warm de olie langzaam op. Laat de knoflook niet kleuren.
  • Snij de stelen van de eryngii en van de kastanjechampignons en snij die in dikke rondjes. Bak die even mee tot ze wat kleur krijgen.
  • De hoedjes van de champignons snij je in dikke plakken en hou je apart voor straks.
  • Knijp stukjes vlees uit de worsten en laat die in de pan mooi kleuren.
  • Als je het gevoel krijgt dat de worsten dreigen aan te bakken in de pan, blus je de pan met de wijn.
  • Laat de wijn praktisch uitkoken.
  • Voeg de hoedjes van de champignons toe.
  • Kook de pasta al dente.
  • Meng de pasta met het vlees in de pan. Voeg eventueel pastakookvocht toe om het omscheppen te vergemakkelijken en een saus te creĆ«ren.
  • Kruid met peper en zout.
  • Rasp flink wat Parmezaanse kaas over je pastagerecht en strooi er de peterselie over.
  • Verdeel de pasta over 2 kommen.
  • Werk af met nog wat olijfolie.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Wil je graag zelf verse pasta maken? Volg dan deze link, het is mijn vertrouwde pastarecept dat ik meermaals per week maak.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties