Gegrilde makreel met puttanesca

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van verse makreel. Het gemarmerde velletje van deze is vind ik al bijzonder mooi en de vettigheid van de vis doet me deugd. Makreel vraagt niet veel werk. Je kan hem 15 min garen in de oven op 200°C of je grillt hem op de BBQ of in een grillpan. Snij de kop en de staart weg en verwijder ook de vinnen. Knip de makreel open tot bijna aan de staart en leg hem op de vleeskant op je snijplank. Duw met beide handen op de rug van de makreel, zodat hij plat wordt en evenredig kan garen.
Puttanesca serveer ik meestal met pasta, maar vandaag geef ik tarwe bij de makreel. Lijkt me een welkome afwisseling. Ik had nog heel veel lange kerstomaatjes in huis en die vormden de basis van mijn saus, samen met de ansjovisfileetjes die ik mee bracht uit Puglia, kappertjes en kalamata olijven. Normaal doe ik meer knoflook in deze saus, maar bij de makreel vond ik dat niet nodig.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 teen look, gepeld en in fijne plakjes gesneden
  • 1 stukje verse chilipeper, ontpit en fijngesnipperd
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 4 ansjovisfileetjes
  • 500 gr lange kerstomaatjes, gehalveerd
  • platte peterselie, gesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • 15 kalamata olijven, ontpit en in plakjes gesneden
  • 1 makreel, schoongemaakt zoals beschreven in de inleiding

Hoe gaan we te werk:

  • Laat een flinke bodem olijfolie zachtjes opwarmen in een hapjespan.
  • Fruit de olie op medium-laag maar laat hem niet kleuren.
  • Voeg de chilipepertjes toe en gaar die even mee.
  • Ook de kappertjes en ansjovisfileetjes mogen er bij. Breek de ansjovis op in stukjes met een houten lepel.
  • De kerstomaatjes mogen in de pan. Reken op zo'n 30 min om de tomaatjes mooi zacht te laten worden en crush ze af en toe met een aardappelstamper.
  • Voeg een deel van de peterselie toe en kruid met peper en zout. Wees voorzichtig met het zout, want je hebt al ansjovis en kappertjes en de olijven die er straks bij gaan, zijn ook gezouten.
  • Eens de tomaatjes mooi zacht zijn, doe je de olijven er bij.
  • Vet een grillpan in met wat olijfolie en warm die goed op.
  • Bestrijk de makreel aan beide zijden met olijfolie en kruid hem met peper en zout.
  • Leg de makreel op de velkant in de grillpan en zet er meteen een tweede pan bovenop, zodat de vis mooi plat contact maakt met de pan.
  • Grill de vis 3 min en draai hem dan om. De vis is klaar om om te draaien, als hij mooi loslaat van de pan.
  • Grill de andere kant ook 3 min.
  • Serveer de vis op een warm bord en schep er een flinke lepel puttanesca over. 
  • Werk af met extra peterselie.

TIP:

Lekker met tarwe, pasta of couscous.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties