Spaghetti met zeevruchten

Foto Cathy Van de Moortele

Ik werd pas wakker om 10u en was stomverbaasd dat ik me zo overslapen had. Om 10u45 staat er altijd een warme maaltijd klaar voor mijn man, zodat hij thuis kan eten voor hij naar zijn werk vertrekt. Ik moest me dus wel een beetje haasten. Gelukkig had ik de avond voordien al een zak zeevruchten in de koelkast gelegd om te ontdooien. Verse pasta is snel gemaakt en deze spaghetti met zeevruchten stond dan ook op tijd op tafel. Smakelijk!

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta, op basis van 100 gr ei, 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1/2 banaansjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • zout
  • 1 teen knoflook, gepeld
  • 50 ml witte wijn
  • 300 gr kerstomaten, gehalveerd
  • 450 gr zeevruchten, ontdooid en uitgelekt
  • platte peterselie, gesnipperd
  • Aleppo peper (pul biber)
  • sap van 1/2 citroen
  • 100 ml slagroom

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de pasta volgens het gekende recept.
  • Laat het deeg 30 min rusten in een gesloten zakje.
  • Rol het deeg uit tot lasagnevellen en verwerk het daarna tot spaghetti.
  • Laat de spaghetti kort drogen op een pastadroogrek.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis en warm die alvast op.
  • In een diepe hapjespan laat je wat olijfolie opwarmen.
  • Fruit de sjalotsnippers glazig.
  • Kruid met zout.
  • Rasp de knoflook boven de uien en warm die even mee op.
  • Blus de sjalotjes met de witte wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Voeg de tomaatjes toe aan de pan en laat ze slinken.
  • Ondertussen kook je de spaghetti beetgaar.
  • Voeg de zeevruchten toe aan de saus en warm ze mee op.
  • De al dente pasta mag nu bij de saus, samen met een pollepel pastakookvocht.
  • Strooi de peterselie over het gerecht en kruid met Aleppo peper.
  • Werk de saus af met het citroensap en de room.
  • Warm nog even goed door.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe borden.

TIP:

Je kan ook nog scampi toevoegen aan deze pasta.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties