Bananenbrood

Foto Cathy Van de Moortele

Ik bracht een groot bakblik mee uit Porto, Portugal, want dat is wat ik graag doe als ik op vakantie ben: kookwinkels gaan bezoeken en kijken wat ze hebben. Op schattenzoektocht ofzo.
Laat je bananen zo zwart mogelijk worden (de pel, bedoel ik). Hoe zwarter, hoe zoeter de bananen zullen zijn en hoe lekkerder het bananenbrood wordt. Als de bananen bijna vloeibaar zijn, zijn ze op hun best. In dit recept gebruikte ik 4 kleine bananen. Je kan ook nog noten of chocolate chips toevoegen aan het beslag of de cake afwerken met een glazuur van roomkaas en boter of een chocolade ganache. Of zoals ik vandaag deed: afwerken met fondantsuiker en chocolate chips. 

Wat hebben we nodig:

  • 345 gr overrijpe bananen, gepeld
  • 170 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 100 gr donkerbruine suiker
  • 3 eieren
  • 1 eetlepel vanille extract
  • 375 gr patisseriebloem
  • 4 gr bakpoeder
  • 4 gr natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • 360 ml karnemelk, op kamertemperatuur
  • 200 gr fondantsuiker
  • (witte) chocolate chips

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Vet een groot vierkant bakblik in.
  • Plet de bananen tot moes.
  • Klop de boter op tot ze zalvig is.
  • Voeg de twee soorten suiker toe aan de boter en klop die door elkaar tot een zacht geheel.
  • Voeg de bananenmoes, de eieren en de vanille toe en klop alles samen.
  • Meng de bloem met het bakpoeder, het natriumbicarbonaat en het snuifje zout.
  • Voeg afwisselend bloem en karnemelk toe aan het beslag en meng telkens kort.
  • Overmix het beslag niet.
  • Giet het beslag in de vorm en zet het bananenbrood voor 60 min in de oven.
  • Laat de cake helemaal afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Smelt de fondantsuiker tot hij op lichaamstemperatuur is. Laat hem zeker niet warmer worden.
  • Drizzle de fondantsuiker over de cake.
  • Strooi onmiddellijk de chocolate chips over de fondantsuiker.

TIP:

Ik hou van vierkante bakvormen, omdat ze ervoor zorgen dat je mooie vierkantjes kan snijden van je gebak. En dat komt goed uit als je een groep wilt trakteren.
Heb je geen karnemelk in huis? Zet dan een pot op de weegschaal en doe daar 1 eetlepel citroensap (of azijn) in. Vul aan met gewone melk tot je 360 ml hebt. Laat de melk 15 min staan en gebruik hem als karnemelk.
De fondantsuiker koop ik bij Huis Wittevrongel in Eeklo. Je kan hem ook zelf maken door gezeefde bloemsuiker te mengen met een paar druppels melk (of water of citroensap).

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties