Griekse kaasdip

Foto Cathy Van de Moortele

Kijk, ik ben al helemaal klaar voor zon en zomer. Ik hou van frisse kleurtjes, van gerechten die me blij maken. Deze Griekse kaasdip maakte ik voor mijn collega's op het werk, zodat we een hapje hadden op onze nieuwjaarsreceptie. 
Mix de roomkaas niet met een electrische mixer, anders wordt hij veel te slap. Gebruik gewoon een garde.
Snij de groentjes in fijne blokjes en zorg voor toastjes (ik hou van de Tuc rondjes).

Wat hebben we nodig:

  • 450 gr Philadelphia roomkaas natuur
  • 200 gr zure room
  • 10 ml rode wijnazijn
  • 15 ml vers citroensap
  • 1 teentje knoflook, gepeld en geperst
  • gedroogde oregano
  • peper van de molen
  • zout
  • 50 ml olijfolie
  • 2 kleine tomaten, ontpit en in fijne brunoise gesneden
  • 40 gr rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 60 gr plakjes olijf, uitgelekt
  • 100 gr gele paprika, in fijne brunoise gesneden
  • 150 gr komkommer, van de zaadlijst ontdaan en in fijne brunoise gesneden
  • 50 gr feta
  • Aleppo peper (pul biber)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de roomkaas in een kom en roer hem los met een garde.
  • Meng de zure room door de roomkaas.
  • Neem een bokaaltje en doe daarin de rode wijnazijn, het citroensap, de knoflook, kruiden en olijfolie.
  • Schroef het bokaaltje dicht en schud goed.
  • Meng de vinaigrette door de kaas.
  • Schep de kaasdip in een schaal.
  • Strooi de tomatenblokjes, ui, olijfjes, paprika en komkommer over de kaasdip.
  • Verkruimel de fetakaas over de groentjes.
  • Werk af met Aleppo peper.
  • Zet de schotel afgedekt in de koelkast maar serveer hem op kamertemperatuur.

TIP:

Ook lekker met maïskorrels ipv gele paprika.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties