Pasta e fagioli

Foto Cathy Van de Moortele

Pasta met bonen dus. Italianen gebruiken hier graag borlotti bonen voor, maar die had ik niet in huis. Ik had wel een zak gedroogde witte bonen en die heb ik een nachtje in koud water gezet vooraleer ik ze kookte. 
Dit pastagerecht is zo lekker op een koude dag. Laat de pot maar gewoon op het fornuis staan, je zal steeds terug komen om nog een kommetje te scheppen.
Ik doe graag wat pancetta in mijn pasta e fagioli, maar dat is facultatief. Het geeft extra smaak en maakt het gerecht nog rijker.
Kies voor een korte pasta zoals tubetti of ditalini. Ik heb anelletti gebruikt, kleine ringetjes, die ik ook gebruik voor mijn spaghettios.

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr gedroogde witte bonen
  • zout
  • olijfolie
  • 100 gr pancetta, in kleine blokjes gesneden (snij de zwoerd eerst weg)
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geraspt
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 korst van Parmezaanse kaas
  • 1 l bouillon, heet
  • blaadjes van 1 takje rozemarijn, fijngesnipperd
  • 250 gr korte pasta
  • peper van de molen
  • Parmezaanse kaas

Hoe gaan we te werk:

  • Zet de bonen onder koud water in een kom en laat ze een nachtje weken op het werkblad.
  • Giet de bonen af en spoel ze.
  • Zet de bonen op in ruim, gezouten water en kook ze 1u-1u30, tot ze zacht zijn en je ze kan pletten tussen je vingers.
  • Giet de bonen af.
  • Doe een scheut olijfolie in een zware pot, type Le Creuset. Verwarm de olie niet.
  • Leg de pancetta in de pot en zet het vuur op medium-warm.
  • Bak de pancetta uit, tot hij al zijn vet heeft vrij gegeven. Doe dat op een laag vuur, zodat de pancetta niet aanbakt.
  • Fruit de ui glazig. Laat hem niet kleuren.
  • Voeg de knoflook toe en fruit die even mee.
  • Giet de tomatenblokjes bij de ui en leg er de korst van de Parmezaanse kaas op.
  • Vul aan met hete bouillon.
  • Strooi de gesnipperde rozemarijn in de bouillon.
  • Voeg de bonen toe.
  • Breng de soep aan de kook.
  • Verminder de warmte na 15 min en mix de soep voor de helft glad, zodat er nog bonen terug te vinden zijn.
  • Doe de pasta erbij en roer af en toe, zodat de pasta zich niet op de bodem van de pot vast zet.
  • Kruid met peper.
  • Werk af met vers geraspte Parmezaanse kaas.

TIP:

Je kan ook enkele takjes thijm mee garen voor extra smaak.

Foto Cathy Van de Moortele





Reacties