Spaghetti met mini meatballs

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben mijn diepvriezer aan het leeg maken. Kijken wat er nog allemaal in verstopt zit voor we nieuwe aankopen doen. Ik kwam een ziploczakje met 450 gr rundergehakt tegen en ik besloot dat te verwerken tot mini meatballs. Vers gemaakte spaghetti, tomatensaus erbij. Zorg dat je Parmezaanse kaas in huis haalt en rasp die zelf. Net weer een tikkeltje beter.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 100 gr ei, 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 1 bokaal Rummo tomatensaus met olijfolie (340 gr)
  • 1 takje verse oregano
  • 450 gr rundergehakt
  • 1 ei
  • 1 teen knoflook, gepeld en geperst
  • 1 eetlepel paneermeel
  • 3 eetlepels vers geraspte Parmezaanse kaas
  • peper van de molen
  • zout
  • vers gemalen nootmuskaat
  • bloem

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de verse pasta volgens het gekende recept.
  • Laat het deeg 30 min rusten in een gesloten ziploc zakje.
  • Verwerk het deeg tot lasagnevellen en snij er daarna spaghetti van. Ik gebruik hiervoor mijn lasagnemaker en spaghettimaker op mijn Kenwood keukenrobot.
  • Laat de spaghetti kort drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • In een zware pot, type Le Creuset, laat je een bodem olijfolie warm worden.
  • Fruit de sjalotsnippers glazig en doe de knoflook er bij.
  • Fruit ook de knoflook even mee.
  • Giet de tomatensaus bij de sjalotjes en vul de bokaal voor 1/3 met water. Sluit de bokaal en schud goed, zodat alle tomatenrestjes oplossen in het water. Giet dit water bij de saus.
  • Leg de oregano in de saus en breng de saus aan de kook.
  • Laat de saus nu 15 sudderen op een laag vuur.
  • Meng het gehakt met het ei, de knoflook, het paneermeel en de Parmezaanse kaas.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Rol kleine balletjes van het vlees en wentel die door een dun laagje bloem.
  • Doe een laagje olijfolie in een braadpan en bak de balletjes mooi bruin.
  • Leg de gebakken balletjes in de saus en laat ze daar kort verder garen.
  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng het water aan de kook.
  • Kook de spaghetti beetgaar.
  • Schep de spaghetti over in de saus, samen met een pollepel pastakookvocht. Dat zal helpen om de saus beter te mengen met de pasta.
  • Warm de spaghetti nog even kort door.
  • Serveer over 2 diepe kommen.
  • Leg het blok Parmezaanse kaas op tafel, samen met een rasp, zodat je naar believen zelf de kaas kan doseren.
TIP:

De Rummo producten koop ik bij Jumbo supermarkt.
Mijn microplane fijne rasp is mijn favoriete rasp voor Parmezaanse kaas.

Reacties