SpaghettiOs

 

Foto Cathy Van de Moortele

Heel lang geleden, toen ik net afgestudeerd was, trok ik voor 13 maanden naar de US als au pair. De eerste helft van het jaar woonde ik in Portland, Oregon. Dat is ook de plek waar ik voor het eerst SpaghettiOs at, uit een blik, helemaal zoals een echte Amerikaanse. Na een studentenleven op kot, vond ik het niet eens zo slecht, beetje saai van smaak, maar eetbaar en je maag was er mee gevuld. 

Mijn oudste dochter vroeg me overlaatst of ik wist wat SpaghettiOs waren. Oh wat was dat lang geleden, dat ik dat nog eens gehoord had. En het moet treffen: ik had de juiste pasta in huis: anelletti, anellini of anelli. Deze kleine ringetjes zijn niet alleen superschattig, maar ze zijn ook de one and only pastavorm voor deze authentieke pastabereiding. De tomatensaus is heel eenvoudig. Maak zeker een dubbele portie en vries die in voor een volgende maaltijd. Je studenten zullen dit trouwens ook weten te appreciĆ«ren.

Wat hebben we nodig:

  • 40 ml olijfolie
  • 2 tenen look, gepeld en geplet
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • enkele chilivlokjes als je van pit houdt
  • 100 gr tomatenpuree van een goed merk
  • peper van de molen
  • zout
  • scheutje rode wijnazijn
  • snuifje suiker
  • 900 ml water, heet
  • 2 bouillonblokjes, verkruimeld
  • 200 gr anelli pasta
  • 20 gr pecorino, vers geraspt + extra voor de afwerking

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de olie in een diepe hapjespan en laat ze warm worden.
  • Leg de knoflook in de pan en laat ze lichtjes kleuren aan beide zijden.
  • Gooi de knoflook weg. De olijfolie is nu aromatisch genoeg.
  • Fruit de uisnippertjes tot ze glazig zijn.
  • Kruid met chili, als je dat lekker vindt.
  • Roer de tomatenpuree door de uisnippers en laat die even meebakken, zodat alle smaken samenkomen.
  • Kruid met peper, zout, wijnazijn en suiker.
  • Overgiet met het warme water en doe er de verkruimelde bouillonblokjes bij.
  • Roer met een garde alles tot een homogene saus.
  • Breng de saus aan de kook.
  • Doe de pasta in de pan, bij de saus en schep goed om.
  • Laat de pasta zo'n 15 min garen of tot hij zacht is.
  • Roer de pecorino door de pasta.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe kommen en rasp er nog wat pecorino over.
  • Dig in!

TIP:

Vind je geen anelli? Probeer dan eens met ditalini bijvoorbeeld.
Nee, dit zijn geen honey loop ontbijtgranen, haha. Dit is echt een pastasoort.
Geen fan van pecorino? Neem gerust Parmezaanse kaas, doe ik ook!

Reacties