Fazzoletti met rode paprikasaus en burrata

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had nog pastadeeg over van de tortellini met champignonvulling die ik eerder maakte. Dat deeg rolde ik uit tem stand 6 van 9 standen op mijn Kenwood lasagnemaker. Ik sneed het pastavel in gelijke vierkanten en liet die even drogen op mijn pastadroogrek. En dan was het bedenken welke saus ik er bij zou maken. Mijn oorspronkelijk plan was basilicumpesto, want de basilicum doet het fantastisch in de kruidenbak. Toen ik mijn Bamix mixer wou afkloppen tegen de rand van de pyrex maatbeker, wist ik al meteen dat dat een grove fout was.... de maatbeker en de pesto zouden het niet worden..

Ik had net burrata in huis gehaald. Ik wou een rode saus, maar geen tomaat. In mijn koelkast staan altijd enkele bokalen paprikapuree. Je kan het vergelijken met tomatenpuree, maar dan van rode paprika. Een echt smaakbommetje! Er mocht wel wat pit in zitten, vond ik zelf, dus de chilivlokjes mochten uit de kast. En om het dan weer een beetje te dimmen, dat is waar de burrata aan te pas kwam. Hou je niet van koriander? Dan vind je vast wel een ander kruid om de saus mee af te werken, platte peterselie doet het ook prima.

Wat hebben we nodig:
  • verse pasta, op basis van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • zout
  • chilivlokjes
  • peper van de molen
  • paprikapoeder
  • 2 eetlepels paprikapuree
  • 150 ml melk
  • gedroogde oregano
  • verse koriander, gesnipperd + extra
  • 2 burrata's, uitgelekt
Hoe gaan we te werk:
  • Maak het pastadeeg volgens het recept en laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Rol het deeg uit tot lange pastavellen. Snij het deeg in gelijke vierkanten van 10 x 10 cm.
  • Laat de vierkantjes kort drogen op een pastadroogrek.
  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis om straks de pasta in te garen.
  • In een diepe hapjespan laat je wat olijfolie warm worden.
  • Fruit de sjalotsnippertjes aan tot ze glazig zijn.
  • Voeg de geraspte knoflook toe en fruit die even mee.
  • Kruid met zout, chili, peper en paprikapoeder.
  • Bak de kruiden even mee.
  • Roer de paprikapuree door de sjalotjes en bak die ook even mee, om zoveel mogelijk smaak te ontwikkelen.
  • Giet de melk in de pan en roer alles goed door elkaar.
  • Kruid met oregano en verse koriander. 
  • Gaar de vierkantjes deeg tot ze al dente zijn.
  • Voeg de beetgare pasta toe aan de saus, samen met een pollepel pastakookvocht.
  • Warm nog eens goed door en laat de saus wat meer indikken.
  • Verdeel de helft van de pasta en de saus over 2 borden.
  • Scheur de burrata's in 2 en verdeel hem over en tussen de fazzoletti.
  • Schik de rest van de fazzoletti daar overheen en werk af met de rest van de burrata. Lepel wat warme saus over de burrata, zodat hij smelt.
  • Strooi nog extra koriander over de pasta.
TIP:

Dit moet toch wel een van de meest eenvoudige pastavormen zijn. Heel dankbaar om mee te werken en leuk om te eten.
De paprikapuree koop ik in de Turkse supermarkt. Je hebt een milde en een pikante versie. Ik kies voor de milde en verdeel de grote bokaal thuis over meerdere kleine bokaaltjes. Zo ben ik zeker dat hij niet beschimmelt. Bewaar de bokaaltjes in de koelkast.

Foto Cathy Van de Moortele






Reacties