Wentelteefjes

Foto Cathy Van de Moortele

Oud brood: nooit weggooien. Ik meen het. Van oud bruin brood, maak ik croûtons. Wit brood is dan weer ideaal voor toast en van rozijnenbrood maken we broodpudding of wentelteefjes. Voor die wentelteefjes moet het brood best oud zijn, uitgedroogd zelfs. Hoe droger, hoe beter. Is je brood nog niet droog genoeg, leg het dan even in een oven van 100°C tot het helemaal droog is. Ik snij hele dikke sneden van mijn rozijnenbrood, dat vind ik het lekkerst. Beetje bosbesjes erbij en warme esdoornsiroop. Heerlijk!

Wat hebben we nodig:

  • 240 ml verse melk
  • 2 eieren
  • 15 gr fijne griessuiker
  • 15 ml Calvados (optioneel)
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 3 dikke sneden oud rozijnenbrood
  • boerenboter

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de melk met de eieren, suiker, Calvados en vanille in een hoge beker en mix alles glad met de staafmixer.
  • Giet het beslag over in een lage, diepe schaal.
  • Leg het brood in het beslag en draai het af en toe om. Laat het brood zo'n 30 min weken.
  • Zet een pan op het vuur en laat er wat boter warm in worden. Medium warmte is beter dan hogere warmte. De wentelteefjes mogen een beetje krokant worden aan de buitenkant maar de binnenkant moet wel mooi smeuïg blijven.
  • Leg de wentelteefjes in de pan en laat ze 5 min bakken tot ze goudbruin zijn.
  • Draai ze voorzichtig om en bak de tweede kant.

TIP:

Heb je geen verse melk in huis, dan kan je uiteraard ook flessenmelk gebruiken of zelfs room.
Gebruik de staafmixer om het beslag te mengen, dat geeft het beste resultaat.
Zorg dat de sneden brood niet op elkaar liggen in het beslag, maar naast elkaar.

Reacties