Spaghetti met ansjovisboter en panko

Foto Cathy Van de Moortele

Je kan niet vaak genoeg panko bakken in olijfolie... zo lekker! Wees voorzichtig en proef niet rechtstreeks uit de pan. Laat de panko eerst afkoelen op een plaatje, voor je hem in je mond lepelt. Je wilt niet weten hoe hete panko in de mond voelt, trust me. Het gebakken broodkruim was een goedkope oplossing vroeger, voor gezinnen waar Parmezaanse kaas zelden op tafel kwam. Maar eigenlijk is dit zo lekker, dat je de kaas wel eens achterwege wilt laten.
Een heel eenvoudig pastagerecht voor 1 persoon met weinig ingrediënten. Doe deze keer geen zout in je pastawater: de ansjovispasta is zout genoeg.
Vroeger kocht ik ansjovisfileetjes in een bokaaltje, maar ik eindigde altijd met een half bokaaltje beschimmelde ansjovisjes. Nu ik de ansjovispasta in tubes heb, is dat probleem van de baan. Doseer wat je nodig hebt en de rest blijft nog heel lang goed in de koelkast.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 30 gr panko broodkruim
  • zout
  • 50 gr boerenboter
  • 1 koffielepel ansjovispasta uit een tube
  • 1 teen knoflook, gepeld en in plakjes gesneden
  • enkele chilivlokjes
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Maak de pasta volgens het recept. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verwerk het deeg tot pastavellen (ik ga tem stand 6 van 9 standen op mijn Kenwood lasagnemaker), laat ze enkele minuten drogen en verwerk ze dan verder tot spaghetti.
  • Zet een kleine pan op het vuur en doe er een bodempje olijfolie in.
  • Warm de olie op medium vuur op.
  • Strooi de panko in de pan en schep regelmatig om, zodat de panko mooi goudbruin kan kleuren.
  • Kruid met een snuifje zout.
  • Loop niet weg van de pan, panko kan snel verbranden.
  • Schep de panko op een plaatje met huishoudpapier. Laat de panko afkoelen.
  • In een diepe hapjespan laat je de boter smelten.
  • Roer de ansjovispasta door de boter tot die volledig weggesmolten is.
  • Voeg de plakjes knoflook toe en laat die rustig kleuren tot ze lichtbruin zijn. Kruid met chilivlokjes.
  • Zet een pan met ruim water op het fornuis en breng dat aan de kook.
  • Kook de spaghetti al dente.
  • Schep de al dente pasta in de pan en schep goed om. Voeg een pollepel pastakookvocht toe om het omscheppen makkelijker te maken. Laat de pasta nog even verder garen.
  • Strooi de peterselie over de pasta en schep om.
  • Serveer de spaghetti in een diepe kom en strooi er naar believen de gebakken panko over.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Panko is Japans broodkruim met een heel aangename structuur. Gebakken panko is veel krokanter dan gewoon paneermeel. 
Ik maak altijd verse pasta van minimum 2 eieren. Ik gebruik wat ik nodig heb en droog de resterende pasta voor een volgend gerecht.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties