Tomatensoep met 'nduja uit de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele

In de zomer maak ik maar zelden soep, dus moeten we er nog even van profiteren. Ik had net mijn bestelling van Casabase gekregen en daar zaten onder andere enkele flessen salsa di pomodoro bij. Die gebruik ik heel graag om soep te maken wanneer er nog geen zomertomaten zijn. De flesjes was ik netjes af en die worden bijgehouden tegen dat ik zelf weer salsa di pomodoro maak. Twee vliegen in één klap!
Ik heb een lepeltje 'nduja in mijn soep laten meegaren, voor extra smaak en pit. 'Nduja is een Italiaanse, pittige, smeerbare worst. Ik gebruik hem meestal in pastasauzen maar je kan er zoveel meer mee. Smeer het eens op toast, je zal blij verrast zijn!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 fles salsa di pomodoro (500 ml)
  • 1 koffielepel 'nduja
  • 1 l kippenbouillon, heet
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie warm worden in de soupmaker met de sauteerfunctie.
  • Eenmaal warm, voeg je de uisnippers toe en je sauteert ze enkele minuten tot ze zacht zijn.
  • Voeg de salsa di pomodoro toe, samen met de 'nduja.
  • Spoel de fles met een deel van de kippenbouillon en giet dat in de soupmaker. Giet de rest van de bouillon er ook bij.
  • Selecteer de smooth functie en 4 porties en laat de soupmaker zijn gang gaan.
  • Na het garen zal je soep ook perfect fluweelzacht gemixt zijn.
  • Kruid af met peper en zout.

TIP:

Ik heb de soepstengels van gisteren bij deze soep gegeven. Nog enkele plakjes prosciutto en kaas erbij en ik ben weer helemaal blij.
Heeft je soupmaker geen sauteerfunctie? Voeg dan alles gewoon toe zonder het sauteren. 
Je kan deze soep uiteraard ook gewoon op het vuur maken en daarna mixen of blenden.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties