Kip in dille-roomsaus

Foto Cathy Van de Moortele

De kipfilets stonden in de aanbieding: 1 + 1. Ideaal om wat voorraad in te slaan. Sinds ik sous-vide koken ontdekt heb, is het garen van kipfilet volgens deze methode, mijn favoriete manier om kipfilet te bereiden. Heb je geen sous-vide stick in huis, dan kan je de kip uiteraard ook gewoon in de pan zelf bereiden. Ik hou van de structuur van de sous-vide gegaarde kipfilet: niet draderig of vezelig, maar mooi glad en boterzacht. 
Dille is zo'n kruid waar je van houdt of niet. In combinatie met de room en de citroen, vond ik het wel superlekker in dit gerecht. 

Wat hebben we nodig:

  • 2 kipfilets
  • peper van de molen 
  • zout
  • olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 30 ml witte wijn
  • 1/2 kippenbouillonblokje
  • 250 ml room
  • sap van 1/2 citroen
  • 1/2 citroen, in plakjes gesneden
  • verse dille, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Dep de kipfilets droog.
  • Kruid ze aan beide zijden met peper en zout.
  • Verwarm een pan tot ze goed warm is.
  • Doe wat olijfolie in de pan en warm ze ook op.
  • Bak de kipfilets mooi bruin aan beide zijden. Ze hoeven enkel te kleuren, niet te garen.
  • Laat de kipfilets afkoelen op een rooster.
  • Hou de pan met de braadresten apart, maak ze niet schoon.
  • Zet je warmwaterbad klaar en stel de temperatuur in op 60°C en de tijd op 2u.
  • Trek de kipfilets vacuüm en laat ze zakken in het warmwaterbad van zodra de temperatuur bereikt is.
  • Voorzie wat extra olijfolie in de pan van de kip en warm die op.
  • Fruit het sjalotje. Ze mogen lichtjes kleuren.
  • Blus de sjalotjes met de witte wijn en laat die praktisch uitkoken.
  • Verkruim het bouillonblokje in de pan en giet er de room bij.
  • Verfris de room met het citroensap en leg de plakjes citroen ook in de room.
  • Haal de gare kipfilets uit de vacumeerzak en leg ze in de saus.
  • Strooi de dille over de saus.
  • Serveer met aardappelpuree, pasta of rijst.

TIP:

Mijn vacumeerapparaaat kan geen vocht vacumeren. Ik stop de kipfilets in de vacumeerzak en vouw dan een vel keukenpapier in 3 stop dat bovenaan in de zak. Wanneer ik de zak dan vacuüm trek, trekt het vocht in het keukenpapier en kan ik de zak zonder probleem vacuüm trekken. Zoniet, dan loopt het vocht uit de zak en kan hij niet vacuüm getrokken worden.
Zorg dat de kip volledig afgekoeld is voor je hem vacumeert.
Je kan de kip ook na het sous-vide garen afbakken. Ik doe het liever op voorhand, zodat ik de saus kan maken terwijl de kip aan het garen is.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties