Salade met gepekeld ei

Foto Cathy Van de Moortele

Een superleuke manier om een overschot aan eieren van je kippen te verwerken. Je kookt de eieren hard en je bewaart ze in de koelkast in een bokaal met pekelvocht. Ze kunnen er maanden blijven in zitten, heerlijk vind ik die!
Je zal me niet gauw een salade zien bestellen als we op stap gaan, omdat ik niet zo'n fan ben van die voorverpakte slamengelingen met radicchio en consoorten. Maar thuis maak ik voor mezelf graag een salade klaar, waarbij ik dan restjes van de week verwerk. 
Verleden mocht ik op uitnodiging van Uitgeverij Lannoo op bezoek bij Kruiden Claus in Kruishoutem. Een supertoffe zaak voor al je verse kruiden en zoveel meer. Het boek Kruiden Kweken Koken vind ik heel fijn om in huis te hebben en is al vaak een bron van inspiratie geweest. De Chinese bieslook die we oa mee kregen, doet het nog altijd goed: hij staat nu mooi in bloei en je kan het hele plantje gebruiken. De frisse witte bloemetjes doen het prima in een salade.
De croƻtons maakte ik van mijn resterende zachte broodstengels van vroeger deze week. Ik bakte ze op in de olie van sjalotjes die ik gefrituurd had. Zalig toch? Maar maak gerust croƻtons van het oude brood dat jij in huis hebt. Want tenslotte ben jij de kok en geef jij je eigen draai aan deze salade.

Wat hebben we nodig:

  • enkele bladeren kropsla
  • 1 klein sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 10 snoeptomaatjes, gehalveerd
  • 1/2 komkommer, ontpit en diagonaal in grove stukken gesneden
  • 1/2 avocado, geschild en ontpit, in plakken gesneden
  • 1 gepekeld ei, in 4 gesneden
  • Chinese bieslook met bloemetjes, gesnipperd
  • vers gebakken croĆ»tons
  • Aleppo peper (pul biber)
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel witte wijnazijn
  • enkele druppels vloeibare zoetstof (of een snuifje suiker)
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Scheur de sla en leg ze op een groot bord.
  • Strooi de sjalotsnippertjes over de sla.
  • Verdeel de tomaatjes, komkommer en plakken avocado over het bord.
  • Schik de kwartjes ei tussen de groenten.
  • Strooi de gesnipperde bieslook over de salade. Pluk de bloemetjes en strooi ze over de salade.
  • Werk af met de croĆ»tons.
  • Maak een dressing van de olijfolie, azijn, zoetstof, peper en zout.
  • Geef de dressing apart bij de salade, zodat je zelf kan doseren.

TIP:

Snoepkomkommers zijn heel geschikt voor salades, ik koop ze heel graag. Maar als ik geen snoepkomkommers heb en een grote komkommer moet gebruiken, dan verwijder ik wel de zaadlijsten.
Aleppo peper (pul biber) is rode peper. Ik gebruik het heel graag in nagenoeg al mijn recepten. Te koop in de Turkse winkel.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties