Caesar salade

Foto Cathy Van de Moortele

Het leven kan zo eenvoudig zijn als een crunchy Caesar salade. Voor deze salade heb je Romeinse sla nodig. Die vind je meestal per twee voorverpakt in de supermarkt of bij de groentenboer. Per persoon reken je 1 Romeinse sla. 
Ik maak zelf mijn croûtons van resten brood, maar je kan natuurlijk ook gewoon je favoriete croûtons kopen als je wilt. Daar ik wel hou van rustieke croûtons voor deze salade, heb ik een dikke plak brood afgesneden en die plak in stukken getrokken. Die mochten een uurtje drogen in een afkoelende oven vooral ik ze met wat olijfolie opbakte in de pan, zodat ze mooi bruin en krokant werden.
De ansjovis maakt de dressing net zo lekker. Ik gebruik liefst een tube ansjovispasta ipv de ansjovisfileetjes, maar dat is mijn persoonlijke keuze. Het is smeuïger en dat vind ik wel fijn voor een dressing.
Probeer de Parmezaanse kaas te schaven ipv te raspen, het houdt de salade rustiek.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • een handvol croûtons, gedroogd
  • Parmezaanse kaas
  • 1 Romeinse sla
  • 1 koffielepel ansjovispasta
  • 1 klein teentje knoflook, gepeld
  • 1 koffielepel mosterd
  • een scheutje Worcestershiresaus
  • sap van 1/2 limoen
  • 30 ml olijfolie
  • peper van de molen

Hoe gaan we te werk:

  • Laat een bodempje olijfolie opwarmen in een pan.
  • Eens de olijfolie warm is, leg je de croûtons in de pan. Schud alles even op zodat alle korstjes een laagje olie krijgen.
  • Kleur de croûtons aan alle zijden.
  • Zet de pan van het vuur en rasp wat Parmezaanse kaas over de croûtons. Schud de pan goed op, zodat de kaas zich kan hechten aan de broodkorstjes.
  • Je kan de korstjes zeker enkele dagen op voorhand maken. Laat ze afkoelen op keukenpapier en bewaar ze dan in een blikken doos.
  • Snij het onderste deel van de Romeinse sla weg.
  • Maak alle bladeren los van elkaar en was ze in koud water.
  • Droog de sla in een slazwierder. 
  • Doe de ansjovispasta in een grote kom en rasp er de knoflook boven.
  • Roer de mosterd door de ansjovispasta en knoflook.
  • Voeg de Worcestershiresaus en het limoensap door de basis van de dressing.
  • Blijf kloppen met een garde terwijl je de olijfolie langzaam en geleidelijk aan toevoegt.
  • Kruid met peper.
  • Leg de slabladeren in de kom en gebruik je handen om elk blad van de dressing te voorzien.
  • Schik de Romeinse sla op een mooi bord. 
  • Schaaf Parmezaanse kaas met een dunschiller over de salade.
  • Werk af met de croûtons en nog wat vers gemalen peper.

TIP:

Maak de salade à la minute. 

Reacties