Salade van sperziebonen

Foto Cathy Van de Moortele

Sperziebonen, prinseskes, prinsessenbonen, boontjes, groene bonen... allemaal verschillende namen voor dezelfde groente. Warm of koud: altijd lekker. Probeer je boontjes zo vers mogelijk te kopen of kweek ze zelf in de moestuin. Wanneer ik mijn weekmenu opmaak, start ik altijd van groenten. Dat is het grootste lijstje op mijn My Shopi app. Mijn groenteboer weet ondertussen wel waar ik van hou en kan me altijd de beste producten mee geven. Dat schept een band en het geeft vertrouwen. 
Salade van sperziebonen. Prima als bijgerecht, maar ik durf het ook wel eens te eten als hoofdgerecht. Dan doe ik er nog wat proteïnen bij zoals een lekkere Spaanse ham of zachtgekookte eitjes of misschien wel een stukje zalm. 
Sprinkle gerust wat krokant gebakken panko over (zet nog een extra kommetje op tafel - het zal op zijn) de boontjes net voor je aan tafel gaat. 

Wat hebben we nodig:

  • 350 gr verse sperziebonen, schoongemaakt
  • snuifje natriumbicarbonaat
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • zout
  • een handvol verse basilicumblaadjes, in fijne reepjes gesneden
  • peper van de molen
  • olijfolie
  • sap van 1/2 citroen
  • 20 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • 20 gr panko, krokant gebakken

Hoe gaan we te werk:

  • Snij de boontjes in hapklare stukken nadat je de uiteinden verwijderd hebt.
  • Breng een pot met water aan de kook. Voeg het natriumbicarbonaat toe en roer even, zodat het mooi oplost. Het natriumbicarbonaat zal ervoor zorgen dat de boontjes mooi frisgroen blijven.
  • Kook de boontjes 3 - 6 min of tot ze beetgaar zijn.
  • Spoel ze met koud water of dompel ze zelfs even in ijswater om het kookproces te stoppen.
  • Laat de bonen afkoelen en uitlekken.
  • Doe de sjalotjes in een kom en kruid met zout. Laat dit even staan.
  • Meng de boontjes met het sjalotje en de basilicum.
  • Kruid met peper.
  • Besprenkel de boontjes met olijfolie en verfris met het citroensap.
  • Strooi de geraspte kaas over de boontjes en schep goed om.
  • Strooi krokante panko naar believen over je salade.

TIP:

Laat een bodempje olijfolie warm worden in een klein pannetje. Strooi de panko er in. Roer frequent om de panko gelijkmatig te kleuren. Eens de panko goudbruin is, schep je hem op een plaatje met huishoudpapier. 
Je kan ook een stukje rode ui gebruiken ipv een sjalotje.

Reacties