Gepekelde eieren

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had nog nooit over gepekelde eieren gehoord, tot ik ze op de toonbank zag staan van de Handelswarenwinkel van Mr Yost in When Calls the Heart. Toen wist ik meteen dat ik ze zou moeten maken. Pekel kan je uiteraard zelf maken, maar ik had net de laatste augurk gebruikt en de resterende sappen uit die bokaal leken me een fijn begin. De gepekelde eieren kan je toch wel enkele maanden bewaren in de koelkast. Maar of ze zo lang zullen mee gaan? Ze lijken me de ideale basis voor een broodje met zelfgemaakte eiersalade. Zo lekker!

Wat hebben we nodig:

  • 6 hardgekookte eieren, gepeld
  • voldoende pekelvocht van bv zoetzure augurken of zilveruitjes om de eieren helemaal onder te zetten
  • 2 laurierblaadjes
  • 1 koffielepel gedroogde dille
  • enkele peperkorrels
  • 1 eetlepel mosterdzaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Stapel de eieren in een grote steriliseerbokaal. Uiteraard moet die bokaal brandschoon zijn.
  • Voeg voldoende pekelvocht toe om alle eieren onder te zetten.
  • Voeg de rest van de ingrediĆ«nten toe.
  • Zet de bokaal in de koelkast en draai hem af en toe ondersteboven.
  • Laat de eieren minstens 2 dagen trekken voor je er van gaat eten.
  • Gebruik de eieren om er eiersalade mee te maken of eet ze uit het vuistje.

TIP:

Als je de kans hebt om eieren te kopen van buitenkippen, doe dat dan zeker.
Ik heb de eieren sous-vide gegaard: 20 min op 90°C. Laat ze volledig afkoelen voor je ze oplegt.
Anderhalve maand nadat ik dit recept gemaakt had, heb ik het laatste gepekelde ei gegeten en het was bijzonder lekker. De structuur van het ei wordt iets harder (vooral het eiwit dan), wat zorgt voor een boeiend mondgevoel. 
Wat als je geen pekelvocht hebt? Dan maak je het gewoon zelf: Kook 125 ml azijn met 125 ml water, 1 koffielepel suiker, 1 koffielepel zout, 1 koffielepel mosterdzaadjes, 2 laurierblaadjes, enkele peperkorrels, 1/2 koffielepel gedroogde dille. Zet het vuur lager van zodra de suiker opgelost is. Zet een deksel op de pan en laat het pekelvocht 10 min zachtjes pruttelen. Giet dit hete pekelvocht over de eieren.

Reacties