Manicotti

Foto Cathy Van de Moortele

We zitten weer in Italië! Vandaag maken we manicotti. Ik ben er nog steeds niet uit of er nu een verschil is tussen manicotti en cannelloni, maar ik laat het niet aan mijn hart komen. Deze versie maak ik met verse pasta en de vulling is voor de kaasliefhebber: ricotta, mozzarella en Parmezaanse kaas. Je kan je tomatensaus kopen, maar mijn zelfgemaakte marinarasaus smaakt zoveel beter. In de winkel vind je zeker de buisjesvorm (cannelloni) die je dan thuis kan vullen. Ik zou ze wel even voorkoken (enkele minuten is voldoende), zodat je ze makkelijker kan opspuiten.
Mijn zelfgemaakte pasta wordt uitgerold tot vellen en daarna in rechthoeken gesneden. De vulling gaat in een spuitzak en wordt netjes over het pastavel verdeeld, vooraleer ik ze oprol. Leg de manicotti met de naad naar beneden in een ovenschaal waar al een laagje marinarasaus ligt. Zorg dat je ovenschaal groot genoeg is, want de manicotti liggen netjes naast maar niet op elkaar.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van
  • 1 recept marinarasaus
  • 500 gr ricotta
  • 150 gr mozzarella, geraspt + extra
  • 40 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt + extra
  • 1 ei
  • peper van de molen
  • zout 
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het recept. Wikkel het deeg in folie en laat het 30 min rusten.
  • Ondertussen maak je ook de marinarasaus volgens het recept (je kan de saus zeker op voorhand al maken). Je zal ongeveer 1/3 van de saus nodig hebben voor deze manicotti. De rest van de saus kan je invriezen voor een andere bereiding.
  • Voorzie een grote ovenschaal van een laagje saus.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Meng de ricotta met de mozzarella en Parmezaanse kaas.
  • Roer er het ei door en kruid met peper, zout en peterselie.
  • Breng deze vulling over in een (wegwerp)spuitzak.
  • Rol het pastadeeg uit tot lange vellen (ik ga tem stand 6 van 9 standen op mijn Kenwood pastamachine).
  • Snij de vellen in gelijke rechthoeken van 10 x15 cm.
  • Spuit op de onderste helft een deeltje van de vulling (in de lengte), spuit daarnaast een tweede portie en rol de manicotti op. De manicotti mogen goed gevuld zijn.
  • Leg de manicotti met de naad naar beneden op de saus in de schotel.
  • Ga zo door tot alle vulling opgebruikt is.
  • Lepel meer saus op de manicotti.
  • Strooi extra mozzarella en Parmezaanse kaas over de manicotti.
  • Schuif de schotel voor 30 - 40 min in de oven.
  • Zet de manicotti kort onder de grill, zodat de kaas een mooi korstje krijgt.
  • Laat de schotel 10 min staan voor je hem serveert.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Pastadeeg over? Verwerk de pasta tot spaghetti of tagliatelle, laat ze drogen en serveer ze de volgende dag met de resterende saus.
Manicotti wordt in bepaalde regio's ook gemaakt met flensjesbeslag ipv pastadeeg. Het is maar wat je zelf lekker vindt.
Je kan de vulling ook verrijken met spinazie.
Ik maakte 12 manicotti uit dit recept.
Zolang de pasta niet gedroogd is, hoef je ze niet voor te garen, je kan ze meteen gebruiken.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties