Salade burrata en prosciutto

Foto Cathy Van de Moortele

Zo'n twee keer in de maand koop ik een burrata. Deze kaas, gelijkend op mozzarella, heeft een kern van room. Hoe kan je daar nu nee tegen zeggen? Meestal breek ik hem boven een bord pasta en laat de room dan wegsmelten in de saus. Vandaag ruimde ik mijn koelkast op en stootte ik op wat groentjes die moesten verwerkt worden. Ik had ook net broodkorstjes gedroogd in de oven, nadat mijn brood gebakken was. Die kon ik opbakken in de pan voor bij mijn salade. En dan die gefrituurde sjalotjes... heerlijk, daar ben ik wel zuinig op, maar ik hou ze helemaal voor mezelf.

Wat hebben we nodig:

  • kropsla, gewassen en gedroogd
  • handvol kerstomaatjes, gehalveerd
  • 50 gr prinsessenboontjes, gekookt en afgekoeld
  • 50 ml olijfolie
  • 2 banaansjalotten, gepeld, gehalveerd en in halve maantjes gesneden
  • croûtons
  • enkele plakjes prosciutto
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel citroensap
  • snuifje zout
  • peper van de molen
  • Aleppo peper (pul biber)
  • snuifje suiker
  • 1 burrata, uitgelekt
  • granaatappelmelasse of balsamico crème

Hoe gaan we te werk:

  • Verdeel de blaadjes kropsla over een mooi bord. 
  • Strooi de tomaatjes en de boontjes over de sla.
  • Zet een pannetje met de olijfolie op medium warmte op het vuur.
  • Voeg de sjalotjes toe en laat die 15 - 20 min zachtjes garen en karamelliseren.
  • Schep de gebruinde sjalotjes op keukenpapier in een zeefje en laat ze uitlekken.
  • Strooi de croûtons over de salade en schik de prosciutto tussen de blaadjes sla.
  • Maak een dressing van de olijfolie, het citroensap, zout, peper, Aleppo peper en suiker.
  • Verdeel de dressing over de salade.
  • Leg de burrata in het midden en scheur hem een beetje open.
  • Werk af met de krokante sjalotjes en een drizzle granaatappelmelasse.

TIP:

Ik heb mijn croûtons gebakken in de olie die ik over had van de sjalotjes. Heerlijk!
Oud brood gooi ik nooit weg. Wit brood en luxe brood hou ik voor poting. Bruin brood snij ik tot blokjes en die leg ik te drogen op een bakplaat wanneer de oven afkoelt van een andere bereiding. Daarna kan je ze luchtdicht bewaren tot je ze wilt bakken.

Reacties