Duitse bratkartoffeln

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn tijd op kot in Eeklo... Drie jaren van zelfstandigheid, mijn eigen ding doen, geen uur hebben om thuis te komen na een avondje uit en vrienden kunnen ontvangen zonder misprijzende blikken. Een sporadisch lief dat bleef samen (of soms wat langer bleef dan even) en waardoor je je plots heel volwassen voelde. Ik had er de tijd van mijn leven. Mijn eigen potje leren koken, genieten van me time en vloeken op het feit dat je enige badkamer een mini hoekkastje was met een nog veel kleiner lavabootje dat enkel koud water produceerde. Van een douche was toen zelfs geen sprake. De keuken was smal en oud en niet de meest propere. Het koelkastje werd gedeeld met mijn kotgenote en de producten die er in lagen, waren niet meteen eerste keuze. Ik at toen regelmatig Duitse bratkartoffeln of toch iets wat er voor door kon gaan. Ik kocht ze in de toenmalige Nopri supermarkt, net om de hoek. Ze kwamen in een vacuüm getrokken aluminium verpakking in een doos en het rook niet zo fris wanneer je het pakje open deed. Maar oh wat genoot ik van die gebakken aardappeltjes met spek en ui. Beetje ketchup erbij en meer had ik niet nodig.
Kan me niet voorstellen dat ik nu nog zoiets zou kopen... Ik denk zelfs dat het niet meer bestaat, die bratkartoffeln uit een verpakking? Maar om die beleving van vroeger nog eens te hebben, maak ik ze vandaag gewoon zelf. Nostalgie.

Wat hebben we nodig:

  • 4 vastkokende aardappelen, gewassen
  • 50 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • bieslook, fijngesnipperd
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • peper van de molen
  • zout
  • zoet paprikapoeder
  • Aleppo peper (pul biber)
  • smout of ganzenvet
  • 80 gr Breydelspek, in reepjes gesneden
  • 50 gr ui, gepeld en gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Kook de aardappelen daags voordien in de pel. Laat ze een beetje afkoelen en trek de schilletjes er af.
  • Snij de volledig afgekoelde aardappelen in gelijke plakken (of blokjes of gewoon stukken) en zet ze afgedekt in de koelkast tot de volgende dag.
  • Plet de boter in een kommetje, tot ze als een zalf is.
  • Meng alle kruiden onder de boter.
  • Schep de kruidenboter op een stukje plastic folie en rol het op tot een strak worstje. Laat de boter opstijven in de koelkast.
  • Zet een grote, gietijzeren pan op het vuur en warm ze goed op.
  • Voorzie de pan van net voldoende smout om de bodem te bedekken en warm die ook op.
  • Leg de plakjes aardappel in de pan en laat ze mooi bakken aan één kant zonder ze te storen.
  • Schep de aardappelen om zodat je de andere kant kan bakken.
  • Strooi de reepjes spek over de gebakken aardappelen en laat ze even mee garen zodat ze krokant worden. Schep af en toe om.
  • Verdeel de uisnippers over de aardappelen en laat die ook mee garen. Schep een paar keer om en voeg extra vetstof toe indien nodig.
  • Haal de kruidenboter uit de koelkast en snij er enkele plakjes van.
  • Laat de kruidenboter smelten over de aardappeltjes. Schep een laatste keer om.

TIP:

Je kan de kruidenboter ook in een ijsblokvorm scheppen en bewaren in de vriezer. Niet alleen lekker op deze bratkartoffeln maar ook op een stuk vlees dat net van de BBQ komt.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties