Gehaktballetjes met witlof

Foto Cathy Van de Moortele

Ik weet niet hoe lang we elkaar al kennen, Samantha, maar het moet toch minstens 10 jaar zijn. We horen elkaar praktisch elke dag maar nooit eerder vertelde je me over gehaktballetjes met witlof, tot nu. Ik wist meteen dat mijn man fan zou zijn. Dit is mijn versie.

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • zout
  • 500 gr gemengd gehakt, vers van de slager
  • 1 ei
  • peper van de molen
  • nootmuskaat, vers gemalen
  • paneermeel
  • 2 - 3 stronken witloof, schoongemaakt (bittere kern verwijderen) en grof gesneden
  • 350 ml kalfsfond
  • bruine maïzena
  • mosterd
Hoe gaan we te werk:
  • Laat een diepe hapjespan goed warm worden op het vuur.
  • Voeg wat olijfolie toe en warm die mee op.
  • Fruit de uisnippers glazig. Laat ze een beetje kleur krijgen. Kruid met zout.
  • Laat de uien afkoelen op een bordje.
  • Meng het gehakt met het ei en de afgekoelde uitjes.
  • Kruid met peper, zout en vers gemalen nootmuskaat.
  • Voeg net voldoende paneermeel toe, om het gehakt wat steviger te maken.
  • Rol pingpongballetjes van het gehakt en leg ze op een bord.
  • Laat ze 30 min opstijven in de koelkast.
  • Zet de hapjespan weer op het vuur en warm ze op.
  • Voeg olijfolie toe en laat ze warm worden.
  • Leg de balletjes in de pan en kleur ze aan alle zijden, zonder dat ze gaar hoeven te worden, je wilt alleen kleur.
  • Verdeel het witlof over de balletjes, giet 300 ml van de kalfsfond erbij en breng aan de kook.
  • Zet het vuur minder, zet een deksel op de pan en laat alles zo'n 25 min rustig garen.
  • Verwijder het deksel en kijk of de saus moet ingedikt worden.
  • Los wat bruine maïzena op in de resterende koude kalfsfond. 
  • Giet het maïzena papje bij de saus en laat ze indikken.
  • Kruid af met peper, zout en een lepeltje mosterd.
TIP:

Als ik een maïzena papje wil toevoegen aan een saus, dan leg ik een zeefje in de saus, giet het papje daarin, en gebruik ik een garde om het papje te mengen met de saus in het zeefje. Zo heb je nooit klontertjes in je saus.
Heb je geen kalfsfond? Neem dan bouillon.

Reacties