Flammkuchen

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou echt van deeg en zelf deeg maken. Niet meteen met de hand, nee, daar ben ik te lui voor. Mijn Kenwood draait hier meerdere keren per dag en is mijn beste maatje in de keuken. 
Ik was in Zelzate om mijn bijna-herstelde laptop op te halen en dan moet ik altijd even binnenwippen bij de Jumbo. Deze Nederlandse supermarkt is een leuke plek om te winkelen, ze hebben vaak weer net die zaken die je niet overal vindt. Appelovaaltjes bijvoorbeeld! Dat zijn mini appelflapjes en ze happen zo makkelijk weg! Ik was nog niet zeker wat ik voor de lunch zou maken, maar toen ik het flammkuchendeeg zag liggen, dacht ik aan de prei en het Breydelspek in mijn koelkast. Done deal! Ik heb het deeg in twee verdeeld, terwijl ik een pizzasteen mee liet opwarmen in de oven.
Het eerste deel heb ik belegd met flinterdunne preiringetjes en reepjes Breydelspek, het tweede kreeg rode ui met hetzelfde spek en peterselie erbij. Geen kaas, alleen maar zure room als basis. Een lichtere vorm van pizza, zou je kunnen zeggen. Snij je flammkuchen in parten en vouw ze dubbel om ze op te eten. Smaak ze!

Wat hebben we nodig:

  • 1 rol flammkuchen
  • 60 gr zure room
  • peper van de molen
  • zout
  • 120 gr Breydelspek, in fijne reepjes gesneden
  • 30 gr prei (wit en lichtgroen), in hele fijne ringetjes gesneden
  • rucola of gemengde jonge sla
  • 30 gr rode ui, gepeld en flinterdun gesneden 
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Leg een pizzasteen in je oven en verwarm die mee op tot 250°C.
  • Haal het deeg uit het plastiek en rol het uit. Verdeel het deeg in twee en laat het op het bakpapier liggen.
  • Kruid de zure room met peper en zout en smeer het uit over de twee flammkuchen. Het lijkt niet veel, maar meer hoeft het niet te zijn.
  • Verdeel het spek in 2 porties en strooi het over de zure room.
  • Over de eerste flammkuchen verdeel je de preiringetjes, over de andere de rode ui en de peterselie.
  • Schuif de flammkuchen met het bakpapier op een pizzaschep en breng hem over op de hete pizzasteen.
  • Bak de flammkuchen 8 min of tot het deeg mooi gekleurd is.
  • Strooi wat jonge sla over de eerste flammkuchen nadat je hem in parten hebt gesneden.
  • Snij ook de andere flammkuchen in parten en geniet!

TIP:

Je kan uiteraard ook één grote flammkuchen maken.
Kan je je oven niet verwarmen op 250°C? Zet hem dan op 230°C en bak de flammkuchen 12 min.
Geen pizzasteen in huis? Schuif een omgekeerde bakplaat in de oven en warm die mee op.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties