Lichtbruin brood

Foto Cathy Van de Moortele

Het moet toch al een hele tijd geleden zijn, dat ik mijn eerste brood gebakken heb. De passie voor broodbakken zit er nog altijd in en het blijft superleuk om te doen. Uiterst zelden kopen we nog eens een brood bij de bakker. Ik heb altijd alle ingrediënten in huis en het fijne van broodbakken is: veel heb je er niet voor nodig: water, gist, bloem, zout en vetstof. 
Vandaag een heel eenvoudig lichtbruin brood. Mooi krokant gebakken en zacht kruim binnenin. Het type brood dat de Vlaming wel lust met zowel zoet als hartig broodbeleg. Voor mij is dat vaak gewoon een lik boerenboter met daarover een draai van de pepermolen, maar soms verlang ik ook wel eens naar een boterham met boter en plakjes banaan. 
Mijn broden worden het merendeel van de tijd gebakken in de Emile Henry broodbakbol. Die is zijn geld al meer dan waard geweest. Nog elke keer ben ik  bang dat ik de koepel laat vallen, dus ik ben er echt heel voorzichtig mee. De broodbakbol zorgt voor een topbroodje. De eerste 20 min baktijd blijft de koepel er op en daarna mag hij er 20 min af voor de rest van de baktijd. 

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr water, recht uit de kraan
  • 12 gr verse gist
  • 250 gr witte broodbloem (ik gebruik liefst Mistral van Dossche Mills)
  • 250 gr lichtbruin meel (ik heb deze keer Eekhoorn van Dossche Mills gebruikt)
  • 7 gr zout
  • 15 gr vetstof (ik heb smout gebruikt)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in. Met een garde meng je alles door elkaar tot de gist is opgelost.
  • Voeg de bloem en het meel toe.
  • Bevestig de kneedhaak en laat de Kenwood 11 min kneden op lage snelheid.
  • Eens het deeg mooi bijeen komt, voeg je het zout en de boter toe.
  • Kneed het deeg nog even met de hand door en vorm er een losse bol van.
  • Leg het deeg in een lichtjes ingevette kom met deksel. 
  • Laat het deeg 45 min rusten op kamertemperatuur. Forceer de temperatuur niet door het in de zon of op de verwarming te zetten.
  • Keer de kom om op je werkblad en laat het deeg er uit vallen.
  • Ontgas het deeg met je vuist.
  • Vouw het deeg steeds opnieuw naar binnen en maak er een strakke bol van.
  • Bestuif de onderste schaal van de broodbakbol met een klein beetje bloem en leg er de deegbal op.
  • Dek af met de koepel. Laat het brood opnieuw 45 - 60 min rijzen of tot het mooi in volume verdubbeld is.
  • Ondertussen verwarm je de heteluchtoven voor op 230°C.
  • Bestuif het brood met een klein beetje bloem en wrijf dat voorzichtig open met je hand.
  • Neem een (lame) mesje en kerf het brood in. Geen oppervlakkige snee, maar echt een verzekerde snee, zodat je het deeg mooi ziet opengaan. 
  • Zet de koepel op de schaal en schuif het geheel in de hete oven voor 20 min.
  • Verwijder de koepel (ovenwant!) en verminder de warmte naar 210°C.
  • Bak het brood nog 20 min.
  • Haal het brood uit de oven en laat het afkoelen op een rooster. Hoor je het knisperen?

TIP:

Snij het brood pas aan nadat het volledig afgekoeld is, zodat je het kruim niet kapot trekt.
Ik word altijd instant blij als ik de craquelé korst zie... zalig!

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties