Airfryer kipsaté met citroenpeper

Foto Cathy Van de Moortele

Het ruikt naar de zomer! Kan me voorstellen dat deze kipsaté het ook super zou doen op de BBQ maar voor nu leg ik ze in een hete airfryer. Ik hou van de combinatie citroenpeper met kip, het doet me wegdromen en ik zie Griekenland verschijnen. Met gebakken aardappelpartjes en een frisse salade. Meer moet dat niet zijn. Besmeer de saté's na het bakken royaal met de citroenboter, het maakt het alleen maar nog beter.

Wat hebben we nodig:

  • 400 gr kip (dijen of filet), in kleine stukken gesneden
  • 15 ml olijfolie
  • peper van de molen
  • snuif zout
  • snuif lookpoeder
  • snuif zoet paprikapoeder
  • zeste van 1 citroen
  • 30 gr boter, gesmolten
  • sap en zeste van 1/2 citroen
  • peper van de molen
  • snuifje zout
  • Aleppo peper (pul biber)
  • snuifje zoet paprikapoeder
  • 5 gr suiker
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de stukjes kip in een kom en doe er de olijfolie bij.
  • Meng de peper met het zout, lookpoeder, paprikapoeder en de citroenzeste door de kip.
  • Laat de kip 30 min marineren.
  • Zorg dat je satéstokjes de juiste grootte hebben voor je airfryer. Knip ze bij als ze te lang zijn.
  • Rijg de kip strak op de stokjes. Ik had 3 satés uit dit recept.
  • Verwarm de airfryer voor op 200°C.
  • Leg de saté's naast elkaar (super als ze elkaar niet raken) en laat ze 12 min bakken.
  • Draai ze om en bak ze nog 10 min.
  • Meng ondertussen de gesmolten boter met het sap en de zeste van de 1/2 citroen, de peper, het zout, de Aleppo peper, het paprikapoeder, de suiker en de peterselie.
  • Bestrijk de saté's na het bakken royaal aan beide zijden met de kruidenboter.

TIP:

Kippendijen hebben meer smaak doordat ze ook meer vet bevatten dan de filets. Aan jou de keuze. Ik koop de kippendijen zonder bot. Saté's van kipfilet zullen wat droger zijn.

Reacties