Rustieke salade met airfryer gnocchi en warme tomaatjes

Foto Cathy Van de Moortele

Door de barst in mijn knieschijf, moet ik mijn tijd in de keuken beperken en maaltijden voorzien die een paar dagen kunnen gegeten worden. Gisteren hebben we Parijse gnocchi gemaakt. Vandaag maak ik een salade met de tweede portie. Rustiek gescheurde ijsbergsla, krokante gnocchi in de airfryer en in plaats van een dressing, kies ik voor verrassende oventomaatjes. En wees maar zeker dat ik er van genoten heb.

Wat hebben we nodig:

  • 15 Parijse gnocchi, voorzien van een dun laagje olijfolie
  • olijfolie
  • 1/4 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 ansjovisfilet
  • 250 gr kerstomaatjes, schoongemaakt en gehalveerd
  • snuifje zout
  • enkele chilivlokjes
  • 6 kalamata olijven
  • 4 blaadjes basilicum, gescheurd
  • scheutje granaatappelmelasse (of balsamico)
  • 1/4 ijsbergsla, in stukken gescheurd
  • 1/3 rode ui, gepeld en in fijne ringen gesneden
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de airfryer voor op 200°C.
  • Leg de gnocchi in het mandje, in één laag.
  • Bak ze tot ze krokant zijn. Bij mij duurde dat 15 min.
  • Zet oin tussentijd een pan op het vuur en warm ze op.
  • Voorzie de pan dan van wat olijfolie en warm die ook op.
  • Fruit de uisnippers glazig.
  • Plet het ansjovisfileetje in de pan en bak het even mee om de smaak vrij te geven.
  • Voeg de tomaatjes toe, kruid ze met wat zout en laat ze zacht worden.
  • Kruid met chilivlokjes.
  • Roer de olijven door de tomaatjes en strooi de basilicum erover.
  • Werk af met een scheutje granaatappelmelasse. Zet de saus aan de kant.
  • Verdeel de ijsbergsla in een kom en strooi er de uienringen en peterselie over.
  • Schep de krokante gnocchi op de sla en geef de oventomaatjes er bij.

TIP:

Als je geen airfryer hebt, zou ik de gnocchi gewoon bakken in de pan.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties