Falafel van tuinbonen

 

Foto Cathy Van de Moortele

Heel lang geleden, toen ik nog student was op Ten Doorn in Eeklo, ging ik wel eens met mijn vriendinnen naar de Overpoort in Gent. Gekende studentenbuurt, veel gezuip en nadien grote pita's met looksaus binnenspelen. In diezelfde Overpoortstraat, at ik mijn eerste falafel. Compleet nieuw voor mij maar ik ben het nooit meer vergeten. Falafel zijn kleine kroketjes, gemaakt van kikkererwten en geserveerd met bijvoorbeeld een tahini saus (saus op basis van gemalen sesamzaadjes), pita brood, rode ui en tomaat. Ik ken niet veel mensen die thuis zelf falafel maken, ook al worden ze steeds populairder, maar ik zou ik niet zijn... snap je?
Geen kikkererwten falafel vandaag, maar tuinbonen. Niet de tuinbonen uit blik of verse of uit de diepvries, maar gedroogde fava bonen. Je weekt de bonen een nachtje in koud water. De volgende dag kan je ze al gebruiken, zonder dat je ze hoeft te koken. Uit dit recept haal je zo'n 36 falafel. Ik vries de helft van de vulling in (voordat ze gekruid is, je kruidt ze dan beter na het ontdooien) voor een volgende keer, dat spaart al wat werk uit.
Je kan de kroketjes als bolletjes in je hand rollen, maar ik heb natuurlijk zo'n falafelvorm in huis gehaald, om die mooie rondjes te kunnen maken. Ik vind ze prachtig!
Ta'ameya (Egyptische falafel van tuinbonen) doop je in een mengeling van korianderzaadjes en sesamzaadjes voor je ze frituurt. Dat geeft alleen maar nog extra smaak.

Wat hebben we nodig:

  • 400 gr gedroogde fava bonen
  • 50 gr platte peterselie, gewassen en gedroogd
  • 50 gr koriander, gewassen en gedroogd
  • 2 tenen knoflook, gepeld en grof gesneden
  • 100 gr pijpajuintjes, schoongemaakt en grof gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • snuif koriander
  • snuif komijn
  • snuifje cayennepeper
  • 35 gr korianderzaadjes
  • 35 gr geroosterde sesamzaadjes
  • zonnebloemolie

Hoe gaan we te werk:

  • Overgiet de gedroogde bonen met koud water. Laat ze overnacht weken.
  • Giet de bonen af en spoel ze. 
  • Heb je de volledige (groene) bonen gekocht? Halveer ze dan met een mesje na het weken en verwijder zo het groene schilletje want dat is niet eetbaar. Dan hou je de gespleten bonen over.
  • Heb je de gespleten gedroogde fava bonen gekocht? Dan moet je niets meer verwijderen.
  • Doe de geweekte bonen in een keukenrobot.
  • Voeg de verse kruiden, de knoflook en pijpajuin toe. Cutter alles tot een gladde massa.
  • Schraap regelmatig de randen naar beneden.
  • Doe de gepureerde bonen in een kom en kruid met peper, zout, koriander, komijn en cayenne.
  • Plet de korianderzaadjes in een vijzel.
  • Meng ze met de sesamzaadjes in een kommetje.
  • Gebruik de falafelvorm om de falavel te maken. Heb je die vorm niet, maak je handen dan lichtjes vochtig en draai balletjes of maak dikke, platte, kleine schijven van de vulling.
  • Doop de falafel aan beide zijden in de zaadjes.
  • Zet een grote pan met een flinke laag olie op het vuur, medium warmte. Zet de warmte zeker niet te hoog, anders gaan de falafel verbranden aan de buitenkant en zullen ze niet echt lekker zijn aan de binnenkant.
  • Frituur de falafel goudbruin aan beide kanten en laat ze dan uitlekken op keukenpapier. Leg niet teveel falafel tegelijk in de olie, zodat de olie niet afkoelt.

TIP:

Wil je een deel van de vulling invriezen? Doe de vulling (zonder de kruiding) in een diepvrieszakje en rol het zakje met de vulling plat met een deegrol. Vries de vulling in. Laat ze ontdooien in de koelkast en meng er daarna de kruiden door.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties