Spaanse tortilla met chorizo

Foto Cathy Van de Moortele

Maandag ben ik ongelukkig ten val gekomen op het werk, met een barst in mijn knieschijf en bekken tot gevolg. Ik heb voorlopig een open gips, dat volgende woensdag wordt vervangen door vast gips (gestrekt been), voor een week of 6. Nadien volgt nog revalidatie met kinesitherapie. Dan heb je plots de job van je leven... Gelukkig kan ik rekenen op mijn man, die me helpt waar hij kan. Afspraken moeten uitgesteld worden, de gesprekjes met onze bewoners op het werk vallen weg. Netflix binge watchen en heel af en toe toch iets proberen te koken, zittend op mijn vierpuntsrollator op wielen. 
Ik probeer maaltijden te maken, waar ik meerdere dagen kan van eten, zodat ik wel mijn rust neem en mijn been ontlast. Deze tortilla werd gepimpt met pittige chorizo. Niet te veel, net gepast. Ik eet hem koud, met een kruidige salade erbij. Je kan me hier zeker niet mee straffen. En nu duimen dat die knie goed heelt en dat ik binnen 2 maanden toch weer aan het werk kan...

Wat hebben we nodig:

  • 500 ml olijfolie
  • 1 grote ui, gepeld, gehalveerd en in fijne ringen gesneden
  • 650 gr vastkokende aardappelen, geschild en gewassen
  • 6 eieren
  • zout
  • peper van de molen
  • 120 gr chorizo, fijne plakjes, gesnipperd tot reepjes

Hoe gaan we te werk:

  • Laat een diepe hapjespan goed warm worden op het fornuis.
  • Giet er voorzichtig de olie in en warm ze ook goed op.
  • Leg de uien in de hete olie en laat ze 5 min bakken. Ze mogen lichtjes kleuren.
  • Snij de aardappelen in 4 en daarna in plakjes van 3mm. Snij ze niet dunner maar ook niet dikker en zorg dat ze gelijkmatig gesneden zijn.
  • Voeg de aardappelstukjes toe aan de pan en zet het vuur wat hoger zodat het vet niet te snel afkoelt.
  • Gaar de aardappelen 15 min. Zet het vuur ietsje lager wanneer de temperatuur van de olie te hoog wordt.
  • Ondertussen kluts je 6 eieren in een kom. Je hoeft ze niet volledig te klutsen.
  • Schep de gebakken uien/aardappelen uit de olie met een schuimspaan en voeg ze toe aan de eieren.
  • Roer om met een houten lepel. Je mag de aardappelen nog een beetje breken als je dat wilt.
  • Kruid met zout en peper.
  • Meng de stukjes chorizo onder de mengeling.
  • Zet een deksel op de kom en laat het mengsel 15 min rusten, zodat de aardappelen het ei kunnen opslorpen.
  • Zet een antikleefpan met hoge randen op het vuur en warm die op.
  • Giet voorzichtig het aardappelmengsel in de pan.
  • Laat de tortilla 1 min bakken op hoog vuur, om kleur te krijgen.
  • Verminder het vuur naar medium en bak hem nu 4 min.
  • Met een silicone spatel zorg je ervoor dat de randjes niet aan de pan plakken. De tortilla moet mooi los in de pan bewegen.
  • Leg een bord op de pan, hou dat bord stevig vast en draai de pan om zodat de tortilla nu op het bord ligt.
  • Zet de pan terug op het vuur en laat de tortilla in de pan glijden om de andere kant te bakken.
  • Ook hier: 1 min op hoog vuur, 4 min op medium warmte.
  • Draai de tortilla weer om op een bord.
  • Serveer (lauw)warm of koud, wat je maar lekker vindt.

TIP:

Je kan de tortilla in punten of blokjes snijden en serveren als tapas.
Dek de tortilla na afkoelen goed af met plastic folie zodat hij niet korst. Of bewaar hem in een ronde, plastic bewaardoos.
Zeef de gebruikte olie en gebruik ze opnieuw. 

Reacties