Meatballs & kaastortellini tomatensoep

Foto Cathy Van de Moortele

Een volledige maaltijd in een soep, wie is daar niet blij mee? Hartig, een beetje pittig ook, kaas, vlees, groentjes. Hmhmmh.... ik ben fan!
Ik had dit gerechtje al een tijdje in mijn hoofd en net toen ik het wou gaan uitwerken, kreeg ik een verrassingspakket van Elvea thuisgeleverd. Superleuk natuurlijk. De Cubetti met verse groenten had ik nog niet eerder gekocht, maar dat was alvast een mooie aanvulling voor dit recept. Je kan ook passata gebruiken in plaats van de Pizza Arrabiata saus (ik vond de pittige saus wel goed passen hierbij). 
De kaastortellini heb ik zelf gemaakt. Je kan uiteraard ook kaastortellini kopen in de versafdeling van de supermarkt. De tortellini kan je meteen in de soep garen, maar ik kook ze liever apart. Net voor ze gaar zijn, voeg ik ze toe aan de soep en laat ik ze nog kort verder garen. Als je dan later nog overgebleven soep wilt heropwarmen, ben je zeker dat de tortellini niet overgaar wordt (kook gewoon nog wat extra tortellini voor de volgende maaltijd).

Wat hebben we nodig:

  • 500 gr gemengd gehakt
  • 1 eierdooier
  • 15 gr paneermeel
  • peper van de molen
  • zout
  • enkele chilivlokjes
  • 1 eetlepel melk
  • 10 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • olijfolie

  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gepeld en in fijne plakjes gesneden
  • 1 blik Elvea Cubetti met verse groenten
  • 1 brikje Elvea Pizza Arrabiata
  • 1 koffielepel oregano
  • 1 l (verse) bouillon, warm
  • 1 eetlepel Oxo runderextract (facultatief)

  • tortellini met kaas
  • extra Parmezaanse kaas
  • verse basilicumblaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Meng het gehakt met de eierdooier, het paneermeel, peper, zout, chili, melk, Parmezaanse kaas en platte peterselie. 
  • Vorm 22 gelijke balletjes en leg ze op een plaatje.
  • Verwarm een zware pot, type Le Creuset, op het fornuis.
  • Doe wat olijfolie in de pot en warm die ook op.
  • Bak de balletjes op medium vuur  rondom rond bruin, zonder dat ze hoeven te garen.
  • Schep de balletjes uit de pot.
  • Voeg wat extra olijfolie toe indien nodig.
  • Fruit de uisnippers aan. 
  • Kruid met zout.
  • Voeg de knoflooksnippers toe en laat ze even mee fruiten.
  • Voeg de Cubetti met verse groenten, de Pizza Arrabiata, oregano, 3/4 van de bouillon en de Oxo (indien je die gebruikt) toe. 
  • Breng alles aan de kook.
  • Verminder het vuur naar medium en voeg de balletjes weer toe.
  • Laat de soep 20 min garen.
  • Ondertussen kook je de tortellini al dente in ruim, gezouten water.
  • Schep de tortellini in de soep en laat ze nog kort verder garen. Voeg de extra bouillon toe indien nodig.
  • Schep de soep in kommen en werk af met olijfolie en extra Parmezaanse kaas.
  • Scheur de basilicumblaadjes over de soep en serveer met brood.

TIP:

Het pastadeeg voor de tortellini heb ik gemaakt van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr pastabloem "00".
Voor de vulling mengde ik 250 gr ricotta met 15 gr vers geraspte Parmezaanse kaas, peper, zout, vers geraspte nootmuskaat. Nog nooit tortellini gemaakt? Kijk dan alvast eens op deze link, hoe je tortellini met kaas moet maken.


Reacties