Gebakken bloemkoolroosjes

Foto Cathy Van de Moortele

Als er iets is wat ik absoluut niet eet, dan is het wel gekookte bloemkool. Bah, de reuk alleen al, ik word er misselijk van. Maar joooooow.... deze gebakken bloemkoolroosjes zijn gewoon zo lekker! Ik heb 1/2 bloemkool op! We gaan de roosjes eerst stomen tot ze al dente zijn, langer niet. En daarna bakken we ze op, net zoals je zou doen met aardappelen. Ik laat de gestoomde bloemkool eerst afkoelen (je kan ze gerust daags voordien al stomen), zodat ze zeker niet meer verder garen.

Wat hebben we nodig:

  • 1/2 bloemkool, in roosjes verdeeld (niet te klein)
  • 1/4 bouillonblokje
  • olijfolie
  • klontje boter
  • peper van de molen
  • zout
  • Aleppo peper (pul biber)
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Doe 125 ml water met het bouillonblokje in een pan. 
  • Zet een stoommandje boven het water (het water mag het stoommandje niet raken) en leg er de bloemkoolroosjes in). 
  • Zet een deksel op de pan en breng de bouillon aan de kook.
  • Stoom de roosjes enkele minuten, tot ze beetgaar zijn. 
  • Laat ze uitdampen en afkoelen.
  • Warm een hapjespan goed op.
  • Doe wat olijfolie en een klontje boter (voor de smaak) in de pan en warm die ook goed op.
  • Doe de bloemkoolroosjes in de pan, schud goed op zodat alle roosjes een laagje vetstof krijgen en laat de bloemkool dan onaangeroerd op een hoog vuur bakken.
  • Schud op en bak ook de andere kanten van de roosjes. 
  • Kruid met peper, zout en Aleppo peper.
  • Strooi de peterselie over de bloemkool en schud goed op.
  • Werk af met het citroensap.

TIP:

Soms denk je van jezelf dat je bepaalde groenten totaal niet lust. Maar heb je al eens geprobeerd om ze op een andere manier te eten? Ik eet bijvoorbeeld geen warm witloof, maar ik lust het wel rauw in een salade of in soep. Ik hou gewoon niet van de structuur van warm witloof. Idem met prei. Prei in de wok of rauw gesnipperd door een salade of preisoep: geen enkel probleem. Herken je dit?

Reacties