Aardappelpuree met Poolse mosterd

Foto Cathy Van de Moortele

Jaja, ik kan er niet over zwijgen, ik ben helemaal weg van deze mosterd. Normaal is mijn man de grootste mosterdfan in dit gezin en gebruik ik zelden mosterd voor mezelf, maar deze mengeling van in azijn opgelegde kleurrijke mosterdzaadjes is zo lekker, dat ik hem gewoon met de lepel op eet.
Ik was net aardappelpuree aan het maken en zat weer stiekem aan de mosterd. Het bokaaltje was bijna leeg en ja, uiteraard: huppakee, in de puree! Mag ik zeggen dat mijn man de kom waar de puree in zat, schoongelikt heeft?

Wat hebben we nodig:

  • 800 gr kruimige aardappelen, geschild en gewassen
  • zout
  • 80 - 100 ml melk
  • 40 gr boerenboter
  • peper van de molen
  • nootmuskaat
  • 50 gr Poolse francuska mosterd
  • 1 eierdooier

Hoe gaan we te werk:

  • Snij de aardappelen in gelijke stukken (niet te klein zodat ze niet teveel water opzuigen) en zet ze onder koud water in een kookpot.
  • Voeg zout toe.
  • Kook de aardappelen goed gaar.
  • Giet af en laat ze even uitdampen. Het uitdampen vermindert al het risico op brokjes in je puree.
  • Ondertussen verwarm je de melk met de boter.
  • Duw de aardappelen door een aardappelknijper of passe-vite of stamp ze fijn met een pureerstaaf.
  • Voeg de melk/boter geleidelijk aan toe terwijl je goed omschept. Je kiest zelf hoe vast je de puree wilt. Gebruik een silicone spatel om de puree krachtig te mengen van de ene kant van de pot naar de andere en terug.
  • Kruid met peper, zout, vers gemalen nootmuskaat (maakt echt verschil) en de mosterd.
  • Op het laatste roer je er nog de eierdooier door.
  • Meng nogmaals goed en serveer.
  • Voeg extra warme melk toe als de puree te vast is.

TIP:

Heerlijk bij een stuk gebraad en gebakken witlof.
Ik haal de mosterd bij de Poolse supermarkt in Maldegem, Bel-Pol.
Koop je aardappelen in de supermarkt, dan kan je lezen waarvoor je ze kan gebruiken. Gebruik geen vastkokende aardappelen voor puree.

Reacties