Kofta

Foto Cathy Van de Moortele

Onze jongste dochter woont in de buurt van de Dampoort in Gent. Als ik haar bezoek, dan ga ik ook vaak even langs in de Turkse winkels in de buurt. Op de hoek van de Dampoortstraat zit een Turkse slager waar ik graag mijn vlees koop: een ferme runderschenkel, ossenstaart (ligt standaard in de toonbank), merguez, lamskoteletjes, ... Deze keer had ik gehakt gekocht omdat het er zo vers uit zag. Ze vroegen of ik gehakt met vet of zonder vet wou. Ik heb het gehakt met vet gekozen, omdat ik er sappige kofta van wou maken. Ik ben dol op kofta! Maak jij ze ook wel eens? Ik heb ze geserveerd met de pilav met orzo die ik gisteren op mijn blog zette, en daarbij ook nog kaas pide en een wittekoolsalade.

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr ui, gepeld en grof gehakt
  • handvol platte peterselie
  • 20 gr paneermeel
  • peper van de molen
  • zout
  • 1 koffielepeltje zoet paprikapoeder
  • snuifje natriumbicarbonaat
  • 500 gr gehakt (ik had rundergehakt met vet)
  • olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • We laten het bereide vlees 2-3u rusten in de koelkast voor we de kofta maken (je mag het ook een hele nacht in de koelkast zetten als dat beter uit komt), zodat alle smaken goed samen komen.
  • Hak de ui fijn met de peterselie in de keukenrobot. Zorg dat het geen moes wordt, er mogen nog kleine stukjes in zitten. Ik gebruik hiervoor de pulseerknop op mijn keukenrobot.
  • Voeg het paneermeel toe en kruid met peper, zout, paprikapoeder en een snuifje natriumbicarbonaat.
  • Pulseer nogmaals.
  • Voeg het gehakt toe en pulseer nog enkele keren.
  • Zorg dat het gehakt goed gemengd is.
  • Breng het gehakt over in een kom, zet er een deksel op en zet het vlees in de koelkast.
  • Haal het vlees uit de koelkast en maak er gehaktballen van. Druk de meatballs plat tot je kleine hamburgers hebt.
  • Laat wat olijfolie goed warm worden op een gietijzeren grillplaat.
  • Bak de kofta 3 min en draai ze om. 
  • Bak ook de andere kant.
  • Je kan kofta warm of koud eten.

TIP:

Heb je het graag pittig? Gebruik dan pikant paprikapoeder ipv zoet.
Uit dit recept haalde ik 10 kofta.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties