Airfryer zoete aardappel

Foto Cathy Van de Moortele

Je kan ze heel erg lang bewaren, die zoete aardappels. Zoek gelijkmatige exemplaren, die niet gerimpeld zijn. Schrob ze schoon onder koud water en prik er met een vork gaatjes in voor een gelijkmatige garing. Verder heb je er geen omkijken naar, dat doet de friteuse zonder olie voor je.
Ik heb lang de boot afgehouden om een airfryer in huis te halen. Ik hoorde er nochtans veel goeds over, maar met mijn Stoves met 4 ovens, zag ik niet meteen de meerwaarde. Frituren doen we hier sowieso niet zo vaak, misschien 2x per maand en ik ben al helemaal niet van de kant-en-klare frituurhapjes. Als foodblogger moet je wel een beetje mee gaan met de trends en voilà: hij is er! Mijn Frifri retro friteuse zonder olie.

Wat hebben we nodig:

  • 2 zoete aardappelen, geschrobd onder koud water
  • verse kaas, type Philadelphia (natuur of met kruiden)
  • peper van de molen
  • (selderij)zout
  • 6 plakjes prosciutto crudo
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en in ringetjes gesneden
  • Aleppo peper (pul biber)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de airfryer 5 min voor op 185°C.
  • Prik de zoete aardappelen aan alle zijden in met een vork.
  • Leg de zoete aardappelen in het mandje, met enige tussenruimte.
  • Pof de aardappelen 35 min.
  • Halverwege de gaartijd draai je ze eens om.
  • Snij de aardappelen bovenaan open over de hele lengte met een scherp mes
  • Vul de aardappel met verse kaas. 
  • Kruid met peper en zout.
  • Schik de prosciutto op de verse kaas.
  • Werk af met pijpajuin en Aleppo peper.

TIP:

Ik maak mijn verse kaas zelf, door volle Griekse yoghurt (10%) te laten uitlekken in de koelkast gedurende 2-3 dagen. Deze vaste, verse kaas kan je nu verder pimpen met kruiden of zo eten. Het is mijn favoriete broodbeleg. Je kan de yoghurt laten uitlekken in een kaasdoek boven een kom. Zelf gebruik ik de Lékué kaasmaker.

Reacties