Turkse simit

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben zo fier op mezelf en het feit dat ik deze simit gebakken heb. Zien ze er niet prachtig uit? Ze zijn zo krokant van buiten en zo fluffy van binnen. De geroosterde sesamzaadjes die uiteraard tussen je tanden blijven zitten, die neem je er heel graag bij want die maken die simit zo lekker!
Woon je in de buurt van een Turkse bakker? Dan heb je vast al eens simit gekocht. Maar ik zou ik niet zijn, als ik ze niet zelf zou proberen maken. Weer iets afgestreept op mijn lijstje...
De melasses kan je in de Turkse supermarkt kopen. Het originele recept vraagt om druiven- of dadelmelasse, maar ik heb gebruikt wat ik in huis had. Ik heb niemand horen klagen.
Vergeet niet om de sesamzaadjes te roosteren voor je ze gaat gebruiken, zodat ze die lekkere nootsmaak krijgen!
Uit dit recept haal je 6 simits.

Wat hebben we nodig:

  • 300 ml water, lauwwarm
  • 1 zakje korrelgist geschikt voor 500 gr bloem
  • 20 gr fijne griessuiker
  • 500 gr witte bloem voor brood
  • 5 gr zout
  • 100 ml melasse van druiven (Turkse winkel)
  • 10 ml water
  • 150 gr sesamzaadjes, geroosterd in een droog pannetje

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water in de kom van de Kenwood. Voeg de gist en de suiker toe en meng met een garde.
  • Laat het papje 10 min staan, tot het bubbeltjes vertoont.
  • Stort de bloem op het papje en leg het zout er op.
  • Laat de Kenwood het deeg 11 min kneden met de kneedhaak, op lage snelheid.
  • Weeg het deeg af en deel het door 12. 
  • Maak van elke portie deeg een dikke worst en laat ze afgedekt 30 min rusten.
  • Duw elke portie deeg uit tot een rechthoekje en rol ze dan op tot lange dunne worstjes.
  • Neem twee lange worstjes deeg en draai ze rond elkaar.
  • Maak de uiteinden aan elkaar vast en druk goed zodat die uiteinden niet los komen.
  • Maak de ringen wat groter door ze wat uit te rekken.
  • Leg de ringen op bakplaten met bakpapier.
  • Zet twee kommen klaar, die groot genoeg zijn om een simit in te leggen.
  • In de ene kom doe je een mengeling van melasse met wat water, in de tweede de geroosterde sesamzaadjes.
  • Doop een simit in de melasse, aan beide zijden en leg hem daarna in de zaadjes. Schud goed met de kom, zodat hij helemaal bedekt is. 
  • Rek de simit nog wat uit, zodat hij groter wordt en leg hem dan op de bakplaat.
  • Ga zo door tot je simits allemaal bedekt zijn met zaadjes.
  • Dek af met plastic folie en laat ze nog 20 min rijzen.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 180°C hetelucht.
  • Bak de simit 20 - 25 min of tot ze goudbruin en krokant zijn. Draai ze halverwege de baktijd om.
  • Laat de simit afkoelen op een rooster.

TIP:

Simit zijn heel goedkoop bij de Turkse bakker, voor wie het niet ziet zitten om ze zelf te maken. Maar ik ga deze zeker nog vaak maken, het is te leuk om het niet te doen.

Reacties