Groentesoep met koraallinzen

Foto Cathy Van de Moortele

Nu ik een nieuwe baan heb als begeleider in de keuken van het asielcentrum in Sint-Laureins, moet ik creatiever zijn in het bedenken van goedkope doch voedzame maaltijden. Een hartige soep die de maag vult, met daarbij brood, lijkt me altijd een goed idee. Wie met een klein budget rond moet komen, boet vaak in aan gezonde voeding, vezels en vitaminen. Via mijn dochter kreeg ik de tip, om eens langs te gaan bij Lidl, gezien zij vaak kistjes met 3kg groenten/fruit aanbieden voor 1 euro. Dat lijkt me eer zeer mooi begin om toch gezond te kunnen eten. 
Peulvruchten zijn ook een goede optie. Je kan ze gedroogd of in blik kopen. Er staan hier bijvoorbeeld altijd kikkererwten in blik in de voorraadkast en ook bokalen met gedroogde peulvuchten. En wat dacht je van blikken vis? 
Deze groentesoep bevat zowel aardappelen als linzen, 2 producten die vullen en voedzaam zijn. Koraallinzen (rode/oranje linzen) smelten weg in je gerecht. Probeer je deze soep ook eens?

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • zout
  • 1 wortel, geschraapt en in fijne blokjes gesneden
  • 1 prei, gewassen en in ringetjes gesneden
  • 2 stelen selder, schoongemaakt en in maantjes gesneden
  • 600 ml bouillon
  • 1 aardappel, geschild en in blokjes gesneden
  • 50 gr koraallinzen, gewassen
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot op het vuur en warm die alvast op.
  • Laat wat olijfolie warm worden in de pot.
  • Fruit de uisnippers en laat ze lichtjes kleuren.
  • Kruid met zout.
  • Voeg de wortel, prei en selder toe en roer goed om. Laat de groentjes even mee bakken. Het mee bakken van je groentjes zorgt voor meer smaak.
  • Kruid met peper en extra zout.
  • Overgiet met de bouillon.
  • Voeg de aardappelblokjes en de linzen toe.
  • Breng de soep aan de kook.
  • Zet het vuur wat zachter en laat de soep 20 min of tot de aardappelen en linzen gaar zijn.
  • Aan jou de keuze om de soep al dan niet te mixen.
  • Werk af met platte peterselie.

TIP:

Oud brood kan je altijd toasten, zodat je niets hoeft te verspillen. Ideaal voor bij soep.
Linzen moet je altijd even spoelen onder koud water.
Ik heb deze soep ook al gemaakt in mijn soupmaker en ze was fluweelzacht na het mixen. Heerlijk!

Reacties