Groene lasagne

Foto Cathy Van de Moortele

Een vegetarisch gerecht vandaag. Ik merk steeds vaker dat mijn behoefte naar vlees sterk verminderd is over de jaren. Ik maak heel vaak pasta (ok, heel heel vaak) en dan valt me op, dat ik vaak pastagerechten maak zonder vlees of met een minimum aan vlees. Er zit wel kaas in en eieren (in het deeg) en vaak ook melk of room, maar je zal bij mij niet vaak een pastagerecht vinden met grote hoeveelheden vlees (of het moet een bolognaise zijn, dan wil ik echt veel gehakt in mijn saus.
Deze groene lasagne ziet er niet alleen supercool uit, hij is ook echt lekker. Ik heb mijn easy peasy pastadeeg verrijkt met spinaziepoeder en daarna laagjes gemaakt met marinarasaus, bechamelsaus en plakken gebakken courgette. Vergeet niet om een stuk Parmezaanse kaas in huis te halen, het is een must.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta, op basis van 50 gr ei, 50 gr semola, 40 gr "00" pastabloem en 10 gr spinaziepoeder
  • olijfolie
  • 350 gr courgette, gewassen en in dunne plakken geschaafd met de mandoline
  • 30 gr boter
  • 40 gr vloeiende bloem
  • 450 ml volle melk, koud
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat
  • 250 gr marinarasaus of jouw favoriete tomatensaus
  • 60 gr Parmezaanse kaas, geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg en laat het 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verdeel het deeg in 2 en rol elk deel uit tot lange vellen. Ik ga tot en met stand 6 op mijn Kenwood lasagnemaker (stand 0 - 9).
  • Snij de pastavellen in het formaat waarop jij ze wilt hebben. Ik heb er 6 vellen van gesneden, zodat ze mooi passen in mijn ovenschaal.
  • Laat de vellen even drogen op een pastadroogrek.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Zet een schaal klaar waarin je de lasagne wilt bereiden.
  • Zet een zware (grill)pan, type Le Creuset, op het vuur en laat die goed warm worden.
  • Leg de plakken courgette in de pan en laat ze aan beide zijden een beetje kleuren.
  • Kruid met peper en zout.
  • Maak nu de bechamelsaus: laat de boter smelten. Roer de bloem door de boter en laat ze even mee garen, tot het naar koekjes begint te ruiken.
  • Voeg de melk in deeltjes toe en klop goed met de garde na elke toevoeging.
  • Kruid de saus met peper, zout en verse nootmuskaat.
  • Schep een bodempje marinarasaus in de schaal en gebruik de achterkant van een lepel om de saus te verspreiden.
  • Leg een lasagnevel op de saus en schep hierop weer wat marinarasaus.
  • Beleg de saus met gebakken courgetteplakken en schep er een laagje bechamel over.
  • Strooi Parmezaanse kaas over de bechamel en dek af met een volgend lasagnevel.
  • Ga zo door en eindig met een laagje bechamel en de rest van de kaas.
  • Schuif de lasagne 40 - 60 min in de oven (afhankelijk van of je hem meteen bakt of als je vertrekt van een koude lasagne).
  • Laat de lasagne 10 min rusten op een plank.
  • Snij de lasagne met een schaar in 2 porties, doorheen alle laagjes.
  • Schep de lasagne op twee borden en serveer met een kruidensalade.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Bij een warme roux, voeg je koude melk toe. 
Bij warme sauzen, voeg je beurre manié toe, een binding van evenveel boter als bloem. 
Je hoeft niet veel saus te gebruiken bij het opbouwen van je lasagne. Telkens een dun laagje tomatensaus en een dun laagje bechamel.
Je kan ook groen pastadeeg maken door gesauteerde en gemixte spinazie uit te knijpen en die toe te voegen aan je pastadeeg. De ervaring leert me echter, dat het deeg dan toch teveel vocht bevat en dat het ook te fragiel wordt en makkelijker scheurt. Het spinaziepoeder is droog en zorgt niet voor problemen en het blijft 100% spinazie.
Heb je teveel groene pasta? Snij er dan lange linten van en gebruik hem in een ander recept.
Schaaf de courgette niet TE dun, zodat ze niet krokant worden in de pan tijdens het bakken en niet meer terug te vinden zijn in de lasagne.
Op mijn Stoves kan ik de oven zo programmeren, dat mijn lasagne klaar en bloedheet is tegen dat ik thuis kom. Een functie waar ik heel graag gebruik van maak. 

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties