Pad Kra Pao

Foto Cathy Van de Moortele

Thailand. Streetfood. Snel klaar. En lekker. 
Deze Pad Kra Pao is dit allemaal. Ik had gehakt gekocht om Turkse pepers mee op te vullen, maar had er nog best wat over. Dat wou ik natuurlijk zo snel mogelijk verwerken, want het blijft een rauw product. Zet alvast je gewassen rijst maar op en begin aan deze Pad Kra Pao.
Normaal zou je dit gerecht afwerken met Thaïse basilicum (heb ik niet - gebruik niet de basilicum die wij kennen uit de Italiaanse keuken) maar ik heb spinazie gebruikt (omdat ik die in mijn koelkast had liggen om een recept mee te maken wat ik ondertussen vergeten was...).

Wat hebben we nodig:

  • olie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • een stukje verse rode chilipeper, zeer fijn gesnipperd
  • 250 gr gehakt
  • 1 eetlepel donkere sojasaus
  • 1 eetlepel lichte sojasaus
  • 1 eetlepel oestersaus
  • 1 koffielepel vissaus
  • een snuif suiker
  • een handvol verse spinazie, gewassen en versneden
  • olie
  • 2 eieren
  • peper van de molen
  • zout
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm je wok zonder dat ze begint te roken.
  • Voeg de olie toe en laat ze warm worden.
  • Fruit de sjalotjes glazig.
  • Roer er de knoflook door en voeg de chilipeper toe. Roerbak tot het geurig wordt.
  • Verkruimel het gehakt in de wok en bak het tot het niet meer rozig ziet. Breek het gehakt mooi op zodat er geen stukken meer in zitten.
  • Kruid met twee soorten sojasaus, de oestersaus, vissaus en een snuif suiker.
  • Meng de spinazie door het gehakt.
  • In een antikleefpan verwarm je een bodem olie op medium warmte.
  • Breek voorzichtig twee eieren in de pan. De olie mag niet te heet zijn, je mag het niet horen spetteren wanneer de eieren in de olie neer komen.
  • Lepel telkens wat van de warme olie over de eiwitten (niet over de dooiers, want die wil je mooi zacht houden), om de eiwitten snel te garen.
  • Kruid met peper en zout.
  • Verdeel de rijst over twee kommen.
  • Verdeel het gehakt over de rijst. 
  • Leg in elke kom een gebakken spiegelei en werk af met pijpajuin.

TIP:

Je kan ook kiezen voor rundsgehakt of kippengehakt.
Lichte sojasaus is vloeibaarder en zouter dan donkere sojasaus (die gezoet wordt en stroperig is).

Reacties