Een eenvoudig witbrood

Foto Cathy Van de Moortele

Hoe eenvoudig kan het zijn: eentje uit de oude doos. Een eenvoudig witbrood, een brood dat iedereen lust en waar kindjes dol op zijn (en ik stiekem ook wel eens, ook al bak ik 95% van de keren een meergranenbrood). Voor wie graag brood wil leren bakken in een gietijzeren pot of in een broodbakbol: blijf vooral lezen. Brood bakken is niet zo moeilijk en als je die oven open doet: aaarrrrggghhh. 

Wat hebben we nodig:

  • 280 ml water
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr witte broodbloem (ik gebruik Mistral)
  • 7 gr zout
  • 15 gr boter

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water (geen warm water, gewoon uit de kraan) in de kom van de Kenwood en los er de gist in op met een garde.
  • Stort de bloem op het water en leg daarop het zout en de boter.
  • Laat de Kenwood alles kneden tot een samenhangend, homogeen deeg. Ik kies hiervoor snelheid 1 en laat het deeg 11 min kneden op deze stand.
  • Haal het deeg uit de kom en bol het mooi op.
  • Leg het deeg met de naad naar beneden in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Bestuif je werkblad lichtjes met bloem.
  • Verwijder het deksel van de kom en keer de kom om boven je werkblad. Het brood glijdt er makkelijk uit.
  • Ontgas het deeg door er de lucht uit te drukken.
  • Bol het deeg nu strak op en leg het omgekeerd in een rieten rijsmandje dat je eerst bebloemd hebt.
  • Dek af met een handdoek.
  • Laat het deeg nu een tweede maal rijzen of tot het net onder de rand van het mandje komt.
  • Ondertussen zet je de gietijzeren pot met deksel in de oven. Zet de oven op 230°C hetelucht en laat de pot mee opwarmen.
  • Leg een vel bakpapier (of gebruik een breadsling) op je werkblad en keer daar voorzichtig het rijsmandje op om. Leg het brood met het papier in de hete gietijzeren pot.
  • Met een scherp mesje (een lame mesje), maak je snel een diepe insnijding in de bovenkant van het deeg. Dit zorgt ervoor dat het brood gecontroleerd barst en goed rijst. Zet het deksel op de pot en bak het brood 20 min.
  • Verwijder het deksel, verminder de warmte naar 210°C en bak het brood nogmaals 20 min.
  • Haal het brood uit de pot (je kan de pot gewoon omdraaien - vergeet je ovenwanten niet!) en laat het helemaal afkoelen op een rooster.

TIP:

Bij het kneden van brooddeeg in de Kenwood, zet je de snelheid best niet hoger dan 1, om te vermijden dat de motor het begeeft. 
Na de eerste rijstijd moet het brooddeeg in volume verdubbeld zijn. Is dat nog niet zo, laat het brood dan nog wat langer rijzen. Zet de kom NIET op de verwarming, maar gewoon op je werkblad. Geforceerd laten rijzen door te kiezen voor warm water of de verwarming, is geen goed idee.
Als ik mijn brood in mijn keramiek broodbakbol van Emile Henry bak, dan verwarm ik die vorm niet voor. Ik draai dan mijn rijsmandje na de tweede rijs om, op de onderste schaal van de broodbakbol. Ik snij het brood in, zet de koepel er op en bak het brood op dezelfde manier als wat er in de beschrijving staat. De broodbakbol hoef je niet mee op te warmen, wat het makkelijker maakt want je kan je niet verbranden bij het transporteren van het gerezen brooddeeg naar de bakvorm. De gietijzeren pot warm je wel mee op, omdat je best geen koude gietijzeren pot in een hete oven van 230°C zet, om barsten te vermijden.


Reacties