Papardelle met een romige 'Nduja saus

Foto Cathy Van de Moortele

Ik koester dat kleine bokaaltje 'Nduja in mijn koelkast. Je hebt er niet veel van nodig om een smaakbommetje te creëren. Deze pittige, smeerbare worst uit Zuid-Italië is een beetje de tegenhanger van de Spaanse sobrassada. Vandaag vormt hij de ster in mijn pastasaus. De papardelle en de saus zijn zo snel gemaakt dat je niet lang hoeft te wachten voor je aan tafel kan. Ik zag dit recept voorbij komen op de Instagram van burntbuttertable.

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr ei
  • 200 gr pastabloem "00"
  • semolina
  • zout
  • 60 gr boter, op kamertemperatuur
  • 50 gr 'Nduja
  • 250 ml room, op kamertemperatuur
  • sap van 1/2 citroen
  • 100 gr Grana padano, geraspt
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Meng het ei met de bloem tot een homogeen deeg.
  • Wikkel het deeg in plastic folie of stop het in een ziploc zakje en laat het 30 min rusten.
  • Rol het deeg dun uit. Ik ga tem stand 7 op mijn Kenwood pastamaker en gebruik voor de pappardelle mijn XL lasagnemaker. 
  • Ik ga altijd voor lasagnevellen van 30cm lang. De rest van het deeg breng je weer samen en gebruik je opnieuw voor de volgende pastavellen.
  • Bestrooi het deeg met semolina, zodat het straks niet gaan kleven.
  • Vouw beide korte uiteinden op tot ze elkaar weer ontmoeten in het midden. Bestrooi de overgeplooide randen telkens met semolina.
  • Vouw dan beide kanten over elkaar zodat je een platte rol bekomt.
  • Snij linten van 2cm cm breed en rol ze over je hand tot nestjes.
  • Laat de pappardelle kort drogen op een pastadroogrek terwijl je de saus maakt.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het fornuis en warm die al op.
  • Laat in een diepe hapjespan de boter smelten.
  • Roer de 'Nduja door de boter met een garde.
  • Giet de room er bij en roer alles door elkaar.
  • Verfris met het citroensap.
  • Meng op het laatste de kaas door de saus. Zet de temperatuur van het vuur lager nu, zodat de kaas niet aanbrandt.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Voeg de pasta, samen met een pollepel van het pastakookvocht, door de saus.
  • Warm nog even goed door.
  • Strooi de peterselie over de pasta en geniet.

TIP:

Ik krijg wel eens de opmerking of ik niet altijd vlees/vis bij mijn pasta doe? Ik heb daar zelf niet echt zoveel nood aan. In deze pasta heb je al de smeerbare worst plus een flinke hoeveelheid kaas. Dat kan al tellen qua proteïnen.

Reacties