Rijstcracker

Foto Cathy Van de Moortele

Dit is vast de eenvoudigste snack ever. Ik had zo'n zin in chippies (klein beetje ietsiepietsie verslaafd ofzo) maar ik had helemaal niets in huis (met opzet, anders moet die zak open). En toen herinnerde ik me een TikTok filmpje van iemand die een soort kroepoek maakte van rijstpapier. Ik had anders wel gedroogde garnaalschijfjes liggen om echte kroepoek te maken, zoals je die krijgt bij de Chinees, maar nee, deze keer proberen we toch die kroepoek van rijstpapier!

Wat hebben we nodig:

  • frituurolie
  • rijstpapier (rond of vierkant, maakt niet uit)
  • kruiden naar keuze

Hoe gaan we te werk:

  • Doe een laagje frituurolie in een diepe pan en warm die goed op.
  • Zet de steel van een houten lepel (of neem een houten chopstick) in de warme olie. De olie is heet genoeg wanneer er zich meteen belletjes vormen rond de steel.
  • Zet een rooster met daarop keukenpapier klaar, naast het fornuis en zorg ook voor een metalen tang.
  • Je kan er voor kiezen om het rijstpapier te knippen in kleinere stukken of je gaat voor één grote kroepoek.
  • Laat het rijstpapier voorzichtig in de olie glijden. 
  • Na enkele seconden zie je de kroepoek zich al vormen. Meer heeft het ultradunne rijstpapier niet nodig.
  • Met de tang haal je de kroepoek uit de olie.
  • Laat de kroepoek uitlekken op keukenpapier en strooi er je favoriete kruiden over.
  • Enjoy!

TIP:

Fleur de sel is altijd lekker of gerookt paprikapoeder (denk ik weer aan die chips). Wanneer vindt iemand kruiden uit die smaken naar pickles chips?
Leuk hapje voor bij het aperitief of tijdens het kijken naar Netflix.
Leg maar 1 vel per keer in het hete vet. Ook als je kleinere stukken neemt, is het beter om per keer maar 1 kroepoek te maken. Het gaat zo snel en voor je het weet, zijn ze verbrand.
Na het afkoelen, giet ik de frituurolie door een zeefje in een glazen fles, die ik speciaal hier voor voorbehoud. Kleef een etiket met de inhoud op de fles en bewaar ze in de kast.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties