Falafel met tahini saus

Foto Cathy Van de Moortele

Ik merk steeds vaker dat ik steeds minder naar vlees of vis grijp. Niet dat ik het niet graag eet of dat ik er geen zin in heb, maar eerder omdat ik het gewoon vergeet. Misschien geeft mijn lichaam aan dat ik het niet echt nodig heb?
Vandaag had ik zin in falafel. Niet enkel vandaag, maar eigenlijk al een paar weken. Jammer genoeg had ik geen kikkererwten in huis, maar tijdens mijn bezoekje aan de Turkse supermarkt in Eeklo (heb je de pistache crème al in huis gehaald?), sloeg ik ook meteen weer een lading kikkererwten en tahine in. Voilà, en nu gaan we falafel maken. 

Wat hebben we nodig:

  • 1 kleine ui, gepeld en in 4 gesneden
  • 1 teen knoflook, gepeld 
  • flink wat verse bladpeterselie, grof gesnipperd
  • 1 blik kikkererwten, uitgelekt
  • zout
  • Aleppo peper
  • zeste van 1/2 citroen
  • 120 gr tahini (sesampasta)
  • sap van 1 citroen (ongeveer 50 ml)
  • 1 teen knoflook, gepeld
  • zout
  • 65 ml water (warm)
  • plantaardige olie om te frituren

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de ui met de knoflook en peterselie in de keukenrobot en cutter alles zeer fijn.
  • Voeg de kikkererwten toe, kruid met zout en Aleppo peper.
  • Doe de citroenzeste bij het mengsel en mix alles zo glad mogelijk. Neem daar je tijd voor.
  • Laat deze vulling een half uurtje opstijven in de koelkast.
  • Ondertussen kan je het tahini sausje klaar maken.
  • Doe de tahini in een kleine blender. Voeg het citroensap, de knoflook, een snuif zout en het warme water erbij.
  • Mix alles zo glad mogelijk.
  • Voeg meer warm water toe als het sausje nog te dik blijkt.
  • Maak kleine balletjes van het mengsel en frituur ze mooi bruin in de olie.
  • Laat de falafel uitlekken op keukenpapier en serveer ze met het sausje.

TIP:

Ik heb gekozen voor een broodje falafel. Morgen zie je hoe we die broodjes maken.
Ik doe graag veel peterselie in mijn falafel, zodat ze een mooie groene kleur hebben.

Foto Cathy Van de Moortele





Reacties