Tortelloni met verse kaas en spinazie

Foto Cathy Van de Moortele

Lang geleden dat ik nog eens tortelloni gemaakt heb. Normaal maak je ze van vierkantjes pastadeeg, maar vandaag had ik zin om rondjes deeg te gebruiken om mijn tortelloni te vouwen. Ze waren super!
Als vulling koos ik deze keer labneh (verse kaas) en wilde spinazie uit de Turkse winkel. De kaas was bijzonder romig. Vergeet niet om je vulling goed te kruiden, want er gaat altijd wat smaak verloren in het kookvocht. 
Gezien mijn voorraad verse tomatensaus die ik eerder al gemaakt had, leek het me een prima idee om deze tortelloni te voorzien van een flinke schep van die tomatensaus. Ik geef je even een recept van een snel-klaar-tomatensaus. Ooooh wat is het leven toch mooi!

Wat hebben we nodig:

  • vers pastadeeg op basis van 2 eieren (100 gr), 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • 50 ml olijfolie
  • 1 teen knoflook, geplet
  • enkele chilivlokejs
  • 1 blik tomatenblokjes van een goed merk
  • enkele takjes verse oregano
  • snuifje zout
  • klontje boter
  • gedroogde oregano
  • 2 bundeltjes wilde spinazie (300 gr totaal), schoongemaakt, gewassen en gedroogd
  • 300 gr verse kaas (je kan labneh gebruiken, maar ook ricotta of een andere zachte verse kaas)
  • 80 gr Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • 1 ei
  • peper van de molen
  • zout 
  • Aleppo peper
  • nootmuskaat, vers gemalen

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg, wikkel het in folie en laat het 30 min rusten, zodat de gluten zich kunnen ontspannen.
  • Je maakt nu eerst de tomatensaus klaar: in een pot verwarm je de olijfolie.
  • Leg de knoflook in de olie (je hoeft hem zelfs niet te pellen) en laat die geurig worden. Kruid met enkele chilivlokjes.
  • Giet de tomatenblokjes bij de olie en leg er enkele takjes verse oregano in.
  • Kruid met zout.
  • Laat de saus 30 min pruttelen en gooi dan de knoflook en verse oregano weg.
  • Werk af met een klein klontje boter en wat gedroogde oregano.
  • Zet een pot op het vuur en doe er de uitgelekte spinazie in.
  • Laat de spinazie slinken.
  • Nijp alle vocht uit de warme spinazie en hak ze zeer fijn. De spinazie moet zo droog mogelijk zijn, anders wordt de vulling te nat.
  • Meng de spinazie met de verse en de Parmezaanse kaas.
  • Roer het ei door de vulling.
  • Kruid flink met peper, zout, Aleppo peper en nootmuskaat.
  • Breng de vulling over in een spuitzak met rond spuitmondje.
  • Rol het pastadeeg uit tot lange vellen (ik rol ze uit tem stand 7 op mijn Kenwood pastamaker - settings van 0 - 9).
  • Steek rondjes (of vierkantjes) uit het pastadeeg.
  • Schep op elk rondje een koffielepel vulling.
  • Vouw het deeg over de vulling tot een halve maan.
  • Breng de uiteinden naar elkaar toe en duw ze goed plat tegen elkaar, zodat het deeg weer even dun is als voordien. Zorg dat alle naden goed dichtgeduwd zijn, zodat de tortelloni niet openbarsten tijdens het garen.
  • Maak alle tortelloni en zet ze op een lichtjes ingevet bakmatje op een bakplaat.
  • Dit recept is goed voor zo'n 60 tortelloni, afhankelijk van de grootte van je cirkels.
  • Neem de tortelloni die je meteen wilt verbruiken en gaar die in flink gezouten water dat net van de kook af is. Het water mag niet hevig borrelen, anders breek je de tortelloni.
  • Schep de tortelloni in de tomatensaus, met wat pastakookvocht.
  • Verdeel de tortelloni over diepe kommen en werk af met extra tomatensaus, Parmezaanse kaas en enkele blaadjes verse oregano.

TIP:

Ik vries de rest van de tortelloni in op een bakmatje. Eens bevroren, kan je de gevulde pasta overbrengen in een diepvriesdoos of -zak.
De labneh, wilde spinazie en Aleppo peper (pul biber) haal ik bij de Turkse supermarkt.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties