Tomaat garnaal

Foto Cathy Van de Moortele

Denk zomer, Belgische kust, grijze garnaaltjes. Ben je mee? Handgepeld zijn ze op hun lekkerst, dat zal niemand betwisten. Jammer genoeg kon ik geen verse garnaaltjes op de kop tikken en moest ik me tevreden stellen met een bakje grijze garnalen uit de supermarkt. Maar ik heb er het beste van gemaakt en het heeft me toch wel heel erg gesmaakt.

Wat hebben we nodig:

  • 2 stevige tomaten, gewassen
  • zout
  • 200 gr grijze garnaaltjes
  • mayonaise
  • bieslook, vers gesnipperd
  • peper van de molen
  • selderijzout
  • olijfolie

Hoe gaan we te werk:

  • We gaan de tomaten eerst ontvellen. Snij hiervoor een kruisje in de onderkant van de tomaten.
  • Breng een pot water aan de kook.
  • Zet een kom met ijswater klaar.
  • Leg de tomaten 15 sec in het kokende water en laat ze daarna onmiddellijk schrikken in de kom met ijswater.
  • Trek de velletjes van de tomaten.
  • Snij de hoedjes van de tomaat en leg ze op een velletje keukenpapier.
  • Met een meloenlepeltje hol je de tomaten voorzichtig uit. Neem hiervoor de tomaat in de hand en snij de membranen eerst door met het lepeltje alvorens je de pitjes eruit haalt.
  • Kruid de binnenkant van de tomaten met zout en zet ze ondersteboven op keukenpapier zodat ze kunnen uitlekken. Laat ze toch zo'n 30 min staan.
  • Doe de garnaaltjes in een kom.
  • Voeg wat mayonaise toe (niet teveel, je kan altijd extra mayonaise serveren aan tafel) en schep om.
  • Doe de bieslook erbij en kruid met peper en selderijzout. Maak deze bereiding niet op voorhand maar à la minute, zodat de saus niet vloeibaar wordt.
  • Draai de tomaten weer om en druppel wat olijfolie in de binnenkant.
  • Kruid de binnenkant ook met wat peper.
  • Schep de vulling in de tomaten, zet het hoedje er op en serveer.

TIP:

Voor mij moet er bij tomaat garnaal verse frietjes en kropsla geserveerd worden. Mijn favoriete aardappelen voor frietjes, zijn Nicola aardappelen. Ze zorgen voor een krokante, mooi gekleurde friet die binnenin zacht is.
De tomaten laten schrikken in ijswater is belangrijk zodat ze niet langer doorgaart en mushy wordt.

Reacties